Je zajímavý těmi rostlinnými motivy. Je to projev (nevím, nakolik v tomto
případě reflektované) přirozené teologie. Kristus a jeho kříž jako součást
přírodního řádu. Čili něco, k čemu může člověk dospět pozorným vnímáním
tohoto řádu a vlastní introspekcí (dovedeno ještě dál: božská jiskra v
člověku). Nejzřetelnější vyjádření této telogie bylo svého času ve sv.
Vítu: Kristův kříž jako strom s kořeny zapuštěnými do země, vyrůstající ze
země (nevím, jestli tam je dosud).
Teologie (řekněme) pravověrná toto pojetí vždy odmítala a zdůrazňovala
diskontinuitu: světa a Boha, stvoření a Stvořitele, hříchu a spásy,
lidského a božského. Proto kříž nemůže být "srostlý" se zemí, třeba jen
přes ty ratolesti na ramenech. Kříž je největším popřením přirozeného řádu,
vlomem do tohoto řádu, Božím svrchovaným a svobodným aktem. To se
zdůrazňuje, aby spása zůstala darem, něčím nezaslouženým a nesamozřejmým -
doslova nepřirozeným. Tak, aby Bohu i člověku zůstala svoboda, kterou by
integrace spásy do předem daného přirozeného řádu zrušila.
Což samozřejmě neznamená, že nemůžeme Boží přítomnost a dílo v oněch
ratolestech, květech a stromech spatřovat. Ale s takovými kombinacemi
symbolů, jako je tato, je třeba nakládat opatrně a interpretovat je v
souvislostech.