SLAVOMIL CTIBOR DANEK

Narodil se 5. 10. 1885 v Uherskem Hradisti, absolvoval gymnazium v Olomouci a studoval na bohosloveckych fakultach ve Vidni a v Basileji, kde jej oslovil zvlaste tehdejsi vyrazny starozakonik Berhnard Duhm. Kratce pobyl jako vikar v Caslavi, pak byl 1910--1920 fararem v Libstatu v Podkrkonosi, kam se rad vracel. V r. 1917 promoval u prof. Dvoraka na filosoficke fakulte Karlovy university praci Posvatne stromy ve Starem Zakone (PhDr -- evangelicka bohoslovecka fakulta u nas tehdy jeste neexistovala) a v r. 1920 se habilitoval na nove vznikle Husove fakulte praci El saddaj. Pak pracoval na fakulte s prestavkou valky, kdy byli profesori vysokych skol mimo sluzbu, az do sve smrti 23. 2. 1946. Pohrben byl ve svem byvalem sboru v Libstate.

Jadrem Dankovy theologie je usili vyrovnat se s liberalismem, ktery videl v bibli predevsim pamatku kulturne historickou a jeji "nabozenske predstavy" povazoval za cosi, co moderni vedecky clovek uz zdaleka prekonal. Jak dal? Nikoli navratem do predkritickych pozic, nybrz kritikou kritiky. Danek ukazuje, ze starozakonni latky vznikaly a byly predavany "z titulu nabozenstvi", tedy jako poselstvi o Bohu. Proto muze uspokojit jen takovy vyklad, ktery ma tento fakt na zreteli. Kazdy jiny vyklad zavadi a je neprimereny, nevecny, ba mohli bychom rici nevedecky, protoze pomiji, co je podstatne. Protoze pak v dlouhem a slozitem tradicnim procesu bylo leccos pozmeneno, je treba text prezkouset predevsim terminologicky. To rika Danek v tezich clanku o Gedaljovi, ktery je asi nejzdarilejsim a nejstrucnejsim shrnutim jeho programu.

Dusledky jsou dalekosahle. V religionisticke oblasti je Danek ohledal v clanku Problem nabozenskeho inferiorna (Kalich 1924), vztah slova a Pisma vylozil v praci Verbum a fakta SZ (rocenka HF 1937); pronikavy pohled do problematiky sakralniho kralovstvi predlozil v clanku Stat a nabozenstvi (Kalich 1924). Dusledky ekklesiologicke a christologicke probral ve sborniku Kristus -- revoluce (1932).

Pro sve studenty napsal Danek Dobove pozadi SZ (vyslo posmrtne 1951) a rozmnozil hebrejsky slovnicek Rudimenta hebraitatis (1932) i hebrejskou gramatiku s vlastni vyznamnou terminologii. Torzem zustal jeho "literarne kriticky uvod" a "theologie SZ", vlastne jen cast zaznamu prednasek.

Mnoho prace vynalozil Danek pro vzdelavani ctenaru bible, ci jak rad rikaval, "pismaru". Nejstarsi je katecheze Prehled deju biblickych (1913), vzorova pripravka pro ucitele nabozenstvi je vyklad uvodu Joba Pozehnani Bozi (1943), pro biblicke hodiny je urcen Vyklad 1. Petrovy (1943). Velice cenne pohledy do bible jsou ulozeny ve dvou radach Dnem i noci -- biblicke uvahy a Vcera i dnes -- biblicke otazky. Nerozpakoval se psat do Evangelickeho kalendare, je autorem rady recenzi a clanku.

Zvlaste blizke Dankovu srdci bylo dedictvi reformacni a predevsim reformovane, proto spolupracoval na edicich a prekladech: Peter Brunner: O vire u Calvina, a Karl Barth: Skotska konfesse. Z jeho podnetu prelozil prof. Jeschke nove Heidelbersky katechismus.

Jako cervena nit se celym Dankovym dilem tahne usili o prisnou a presnou kazen, metodickou i osobni. Tu metodickou vyjadruje vyrok z Doboveho pozadi (189) "Veda, tot metoda, metoda tot pravda" -- druhou, osobni, pak vyrok pri oslave jeho sedesatin: "Dnes uz nestaci soli Deo fides ci soli Deo gloria, je treba jit dal: Soli Deo existencia annihilatioque hominis"; coz je zrejma narazka na Fp 2,7: "sebe sameho zmaril" a na Jezisovo varovani pred touhou "zachovat dusi" (Mt 16,25). Neni divu, ze byl leckomu nepohodlny, ze se pred nim varovalo a ze jej kritizovali predevsim ti, kdo nemeli oci pro jeho dalekosahle obzory. Pro ty, kdo porozumeli jeho theologickemu zameru, neztratilo jeho dilo na aktualite navzdory vyrazovemu posunu, ktery s sebou nese samozrejme casovy odstup od doby, kdy vznikalo.