FRANTISEK LINHART

Narozen 7. 10. 1882 v Kracovicich u Trebice, vystudoval gymnazium v Trebici a pote cestinu a nemcinu na FF UK (1901-- 1905). Pusobil kratce na gymnaziu v Brne (1906--1907) a pote na realce v Novem Meste na Morave (1907--21). Puvodem katolik, pod vlivem Masarykovym vsak prestoupil do cirkve reformovane (1911) a zacal se zabyvat ceskou reformaci a filosofii nabozenstvi. R. 1920 byl promovan na FF UK (PhDr), o rok pozdeji se habilitoval na Husove fakulte (spis Podstata a metoda dnesni filosofie nabozenstvi) a byl jmenovan docentem (1921).

Prednaset zacal nejprve v castecnem uvazku, teprve od r. 1924- -25 presel na Husovu fakultu plne. Stal se nejprve mimoradnym (1927) a pote radnym (1931) profesorem pro "dejiny nabozenstvi a filosofii nabozenstvi" (jak znel uredni nazev oboru). Za dobu sveho pusobeni byl dvakrat dekanem (1932--33 a 1948--49), na odpocinek odesel vice nez sedmdesatilety (1953). Zemrel 18. 4. 1959.

Linhart vychazel ve sve praci nepochybne z pojeti Masarykova, byl vsak zaroven znacne ovlivnen tehdy modernim badanim nabozenske psychologie. Normou se mu proto nestalo Bozi slovo, ale nabozenska zkusenost. Nabozenstvi, pojimane filosoficky a "procistene rozumem", stavel nad zjeveni i nad theologii, coz jej nutilo odmitnout theologii Barthovu, u nas potom pojeti Hromadkovo i Dankovo. V souhlase s tradicnim pojetim videl hlavni cestu a ukoly filosofie, pokud jde o krestanstvi, ve studiu nabozenstvi a teprve pres nabozenstvi v interpretaci krestanstvi.

Naopak velmi zive rozvijel socialni duraz krestanstvi, byl v kontaktu se svycarskym nabozenskym socialistou L. Ragazem, po jehoz vzoru vydaval casopis "Nova cesta" (1936--39) a organizoval "Sdruzeni nabozenskych socialistu". Sem patri i preklady del L. Ragaze Od Krista k Marxovi, od Marxe ke Kristu (spolecne s J. Simsou, 1935) a Nove nebe a nova zeme (1938).

Linhartovo odmitnuti nemeckeho nacismu bylo do znacne miry zduvodneno prave socialnimi duvody; veril v moznost obrody skutecneho socialismu. Kdyz se mohl po valecnem preruseni vratit k praci na fakulte, zacal se zabyvat vice marxismem (Dialekticky materialismus a krestanstvi, 1947). Pral si vzajemne sblizeni tim, ze se krestanstvi zrekne zjeveni a marxismus ateismu, v cemz zaroven spatroval nejnadejnejsi cestu do budoucna. Sve pojeti vysvetlil i v inauguracni prednasce pri svem druhem nastupu do funkce dekana (1948). Byla to ovsem koncepce v te dobe jiz malo verohodna a pritazliva, ktera zpusobovala, ze se odborne a potom i osobne dostaval do pomerne izolace, jeho snahy i dilo se postupne ocitaly na okraji zajmu. Linhart, odborne vzdelany, lidsky laskavy a osobne uprimne zaujaty pro svou vec, se tak v poslednim obdobi sve prace staval jakoby navstevnikem ze zaslych casu. Jeho pojeti, nesene evolucnim optimismem liberalni theologie, se v podstate rozpadlo v katastrofe svetove valky.

Presto, vedle jiz zminenych praci, stoji za pozornost a zaslouzi pripomenuti jeste alespon oborova ucebnice Uvod do filosofie nabozenstvi (1930), preklad knihy J. Macmurraye Tvurci spolecnost (1936) a Nabozenstvi a svetovy nazor (1949).


Bibliografie
prof. Linharta neni podle nam znamych informaci podnes publikovana.