Kostel arch. Michaela je historická zajímavost, ale pro bohoslužby je
poněkud malý. Ve středu vesnice je veliký novodobý kostel a u něj
posvátné místo - čeho že? Řeckého nacionalismu. Zde si neodpustím drobnou
politickou poznámku.
V kterékoliv publikaci o Kypru se dočtete, jak ti zlí a hloupí
Turci svévolně a násilím rozdělili ostrov na dvě poloviny a jak tu jejich
(severní, tureckou) nikdo neuznal. A jaká je to pro celý ostrov katastrofa.
Hodnocení je vždy stejně jednoduché: Kyperští Řekové jsou ti hodní,
eurounijní, otevření... všechno zkazili ti Turkové. Ono to bylo a je trochu
složitější.
Na Kypru vedle sebe žili Řekové a Turkové relativně harmonicky (na to,
jak se jinak už tisíc let vzájemně nenávidí). Po ukončení britské správy
však byly ze strany Řecka silné tendence celý ostrov připojit k Řecku
a vzrůstal řecký nacionalismus. První kyperský president, arcibiskup
Makarios, nejprve usiloval o připojení, pak (v úřadu) ale podporoval
samostatnost Kypru. To se nelíbilo řecké vládě, která r. 1974
uspořádala na Kypru puč a pokus o anexi. Na to teprve reagovalo
Turecko invasí a rozdělením ostrova. Tak aby bylo jasné, co byla příčina a
co byl důsledek.
Ve všech městech i vesnicích, u každé památky, na kdejaké křižovatce
vlají dvě vlajky: kyperská a řecká. Vlastního státu a cizího státu. Divné,
že? Neblaze mi to připomínalo Kosovo: tam taky všude vlají vlajky cizího
státu (totiž Albánie) a je to spojené s brutálním nepřátelstvím
k tomu druhému (srbskému) etniku. Vlastně se těm kyperským Turkům
nelze divit, že to vyřešili "rozvodem".