Než se nad tímto (velmi explicitním) sexuálním symbolem
pohoršíte, chvíli uvažujte. Jde o zdaleka největší skulpturu ve zdejší
podzemní galerii. O čem to vypovídá? O zvrhlosti autora? O geniu loci? Nebo
o něčem daleko obecnějším?
Falické symboly byly zřejmě vůbec nejstarším projevem sochařského umění,
svou roli hrály téměř ve všech archaických náboženstvích i v rozvinutých
polyteistických náboženstvích, která se zabývala přírodním cyklem a kultem
plodnosti - viz pojmy jako např. lingam, maceba, možná i menhiry hrály tuto
roli. To, co trčí ze země, je symbolem (mužské) plodivé síly. A stejně tak
kdejaká "díra" do země - do "Matky Země" byla pojímána jako mateřské lůno.
Však se taky u oněch trčících lingamů a u vchodů do jeskyní pravidelně
nacházejí pozůstatky po kultu a obětech (střepy, kosti) - a to i z doby,
kdy lidé už v jeskyních dávno nebydleli. Archaické náboženství a náboženské
umění (jako že profánní umění tehdy neexistovalo) je sexuální symbolikou
prostoupené. Ostatně, podívejte se na nejstarší známé sošky, ony Věstonické
a jiné Venuše a na totemy současných Papuánců a Polynésanů (třeba v
Náprstkově museu).
Máme v sobě hluboko (nepochybně geneticky) zakódovaný cit (archetyp) pro sexuální
symbol. Není těžké to pochopit. Vždyť během drtivé většiny evoluční
historie lidstva byl lidský život neustále ohrožován jednak permanentní
hrozbou hladu, jednak vysokou mortalitou. Přežít znamenalo - podle zcela
přirozené a logické úvahy - zasazovat se o co největší plodivou sílu
přírody (proto ony všudypřítomné kulty plodnosti) a o vlastní dostatečnou
"nadprodukci potomstva".
Takže autor nebyl zvrhlý, byl normální a choval se zcela přirozeně, jak
mu velel prastarý archetyp, notabene na takovém místě uvnitř země. Že lidi
(chlapi) myslejí jen na to jedno? No bodejť by nemysleli, mají to v genech,
geny pro askesi a mnišství se v populaci šíří těžko...
Až napadne sníh, projděte se kolem studentských kolejí. Můžete předem
tipovat, jakými zdůrazněnými rysy se budou vyznačovat četní sněhuláci;
nebude obtížné to uhodnout. My jsme jim říkali pornoláci, jejich stavění
bylo součástí bujarých a družných večerů na kolejích (s oblibou jsme je
stavěli u socialistických soch - myslím, že ta dívka-budovatelka u
menzy Větrník pořád stojí :-) ).