Rád navlíknu zelené "hadry" a vyrazím mezi zelené stromy. Spolu s podobně
zelenými kamarády. Záleží na té zelené? Trochu ano a trochu ne, je potřeba to
mít vyvážené. A protože se jedná o jeden ze základních (dosl.
fundamentálních) rysů trampingu, stojí to za přesnější úvahu.
Předně si ujasněme: jde o čistě kulturní záležitost. Praktického na tom
není vůbec nic. Zelené oblečení a bágly nás neskryjí před zraky jelena ani
hajného. A přece se tak oblékáme, abychom "splynuli s přírodou". Ne v
očích přírody nebo jiných lidí. Jen v očích našich vlastních - trampských.
Chceme se stát součástí přírody, žít v ní a dáváme (si) to najevo. Ono "žít v
ní" je právě tou hranicí, která odděluje trampy od výletníků. "Na tramp" není
možné se vydat na jeden den. Tramp se - z podstaty věci - nevydává na výlet,
nýbrž na vandr. A vandr je vždy vícedenní, s noclehem v přírodě, pod širákem,
pod celtou nebo pod skalním převisem. V nejhorším případě - s malými dětmi a v
zimě - třeba v trampském srubu. Ale vždy v přineseném spacáku nebo dece. Totéž
platí o jídle. Není vandru bez ohně, bez společného jídla, posezení a zpívání
kolem ohně.
Tramping je druh lásky. A splynutí - to znamená společný život, to
vyžaduje den i noc. Výlet nemůže být splynutím s přírodou, to jen krátké
rande. S milovanou bytostí (či přírodou) je nutné spolu, vedle sebe uléhat
a probouzet se.
Záleží při tom na barvě oblečení? Vlastně vůbec ne. Kamarád, který
absolvuje vandr v "civilu", může být dobrým trampem. A z chlapáků v
maskáčích, co si vyjdou do hospody k lesu, neudělá trampy žádný "stylový
vohoz" ani širáky, kanady, nože a přívěšky. Leda tak šašky. A přece na té
barvě poněkud záleží. Je to kulturní signál, identifikace, něco jako pach
ve vlčí smečce. Když se potkáme, všichni v zeleném a s bágly natěžko,
hluboko v lesích, víme: "jsme jedné krve", můžeme si důvěřovat, spoléhat na
vzájemnou pomoc, nevyženeme se navzájem od ohně, budeme mít o čem spolu
mluvit.
A ještě jednu veledůležitou rovinu ta zelená barva má: mizí pod ní rozdíly
věku, majetku, postavení, tituly a funkce. Trampská zelená nebude nikdy
signálem majetku jako třeba značkové sportovní oblečení. Naopak - stylisujeme
se do chudých tuláků. Čím starší, otahanější, spravovanější - tím lepší.
V zeleném platí absolutní rovnost. A tak jako otrhaná zelená bunda překrývá
majetek a postavení, tak přezdívka skrývá civilní jméno se zbytečnými
tituly. Setkání s člověkem v zeleném je úplně přirozené, bez rozpaků, jak
ho oslovíme a zda tykat, nebo vykat. Nemusíme se znát a přece jako bychom se
znali odjakživa.
Na tohle téma bylo už mnohé napsáno ze sociologického hlediska. Trampská
societa jako spříseženstvo, řád... Mně napadá přemnoho analogií z církevního
prostředí. Včetně různých pravověří, heresí, důrazu na symboly a obřady atd.
Ale to je na dlouhé povídání...
Legrační je, že právě ta zelená jako identifikační znak na sobě
koncentruje a symbolicky zviditelňuje různá pojetí a důrazy trampingu. Na
jednu stranu jde o svobodomyslný individualismus distancující se od všech
vnějších znaků "jak má slušný člověk vypadat". Na druhou stranu existuje
docela silný trampský snobismus a kádrování podle ruksaku. (Jak snadno se
člověku zadními vrátky vrací to, co domněle vyhnal!) Jako všude jinde:
přílišná ortodoxie ulpívá na vnějších znacích, navíc je odpudivá. A úplný
liberalismus (na ničem nezáleží, jde jen o to, jak to cítím) zahazuje cenné
věci, aniž by o tom věděl.