Je to obehraná písnička: bůh (či hrdina, král) umírá a sestupuje do
podsvětí. Jeho manželka/milenka sestupuje za ním, aby si vymohla jeho
oživení a návrat, přičemž překonává mnohé nástrahy a překážky. Výsledkem je
kompromis; milenci je povolen návrat vždy na část roku. V některých mýtech
musí za něho najít náhradu či rukojmí.
Ve všech starověkých pantheonech a
mythologiích existoval tento motiv jako jeden z nejvýznamnějších.
Vyjadřoval vegetační cyklus. Ten, kdo umíral a sestupoval pod zem,
symbolisoval zaseté zrno resp. rostlinstvo "mrtvé" v době sucha. Na začátku
vegetačního období ožívá a oplodňuje zemi. Aby nezapomněl se probudit a
oplodňovat, pořádají se kultické slavnosti, kde kněžka a král hrají roli
onoho božského páru. Tito vegetační bohové nebývali chápani jako vládci
pantheonu, ale co do uctívání byli nejpopulárnější. Mýtus je všude podobný, liší
se detaily a jmény aktérů: Inanna + Dumuzi resp. Ištar + Tammúz, Anat +
Baal, Afrodita + Adónis, Éset + Usírev... Do detailů oživování (v některých
mýtech barvitě vylíčených) na tomto místě nezacházejme. :-)
Zajímavé je, že hrdinkami jsou ženy - jako i na našem snímku. V
pohádkách to bývá obráceně, jako že třeba princ oživuje Sněhurku či
Růženku. Však taky nejsme v žádné pohádce, ale v Amatérské jeskyni.