Úvod

Petr Sláma

Milí přátelé!

Ačkoli sám hostem v těchto středověkých prostorách, vítám vás na dnešním a zítřejším setkání. Jak zřejmo z dopisu, který jste snad dostali začátkem tohoto týdne, sami jsme na rozpacích, jak je nazvat. Seminář? Kolokvium? Obojí zní hodně školsky a evokuje postavu arbitra, který nakonec roztřídí zrno od plev. I když, možná že toto setkání zavdá podnět k dalšímu již úžeji zaměřenému sejití, které by se již semináři či kolokviu blížilo. Sympozium? Duchaplná zábava antické elity u bohatě prostřeného stolu - to je, alespoň v tom posledním, také dost vzdálený ideál (ohledně jídla informace za pár chvil). Konference, kongres? To zase vzbuzuje představu velkého sálu, sluchátek a závěrečného usnesení. A tak proč nakonec nezůstat u českého slova "setkání"?

Na nápad uspořádat takové setkání jsme přišli s Petrem Ridzoněm na skupince, kde čteme průběžně knihu Deuteronomium. V 18. kapitole jsme tam narazili na zákaz "provádění syna nebo dcery ohněm, věštění obírající se věštbami: mrakopravectví, hadačství a čarodějnictví, zaklínačství, doptávání se duchů zemřelých, jasnovidectví a doptávání se mrtvých". Řeč přišla i na astrologii. Se zvláštní samozřejmostí ji někteří považovali za součást onoho deuteronomistického seznamu zakázaných činností a teprve pozorné čtení ukázalo, že tomu tak není. Přesto bývá astrologie podvědomě řazena spíše do výlučného šera hermetismu, do oblasti, jíž by se měl křesťan vyhnout. Astrologie, historicky starší souputnice křesťanství, přichází v dnešní době je slovu ve společnosti jiných metod, koncepcí a činností, nazývaných velmi elastickým názvem "new age". Bývá sem řazena proto, že svými předpoklady a svou agendou přesahuje rámec moderního světového obrazu. Bývalo by možná moudré hovořit o stávajícím a nastupujícím světovém obrazu, paradigmatu, obecně a odsud pak pohlédnout i na astrologii. To je ale příliš velké sousto. Náš postup bude induktivní, jak jsem již řekl, téma vyplynulo z konkrétní situace. Arci že se nadějeme i obecnějších implikací.
Nejde zde o setkání křesťanství s astrologií jako dvou svébytných systémů. Toto setkání chápu jako vnitrokřesťanskou diskusi. Ne tak, že by cílem bylo formulovat křesťanskou astro- či antiastrologickou doktrínu. Nýbrž dvojím způsobem:
Zaprvé - že sdílíme křesťanské (kristovské) východisko či je alespoň respektujeme u druhých a své výpovědi a koncepty mu ponecháme otevřeny, ano vystavíme mu je k přezkoušení.
A zadruhé - že při vší názorové rozdílnosti neztratíme ze zřetele to, že jako jednotlivci zde přítomní patříme k církvi a jde nám jednomu o druhého. Toto setkání nemělo být utkáním. Proto jsme je nijak zvláště nezveřejňovali. Nechtěli jsme uspořádat disputaci, jakých jsme někteří zažili pár na Jirchářích. Didakticky je disputace jistě přínosná, ale leckdy ji ovládne atmosféra kohoutích zápasů, každý z disputantů podporován svou klikou neubrání se exhibici. A o tu nejde. Ve slově setkání zní předložka "s", která sdružuje, přivádí subjekty k sobě navzájem, a sloveso "tknout", které nějak poznamenává subjekt, dotýká se ho, takže odchází jiný, než přišel. Sešli jsme se spolu, aby se nás dotkly argumenty druhých a jich naše.
Pokud jde o průběh setkání, víte už z dopisu, že bude sestávat ze dvou bloků. V prvním vyslechneme navzájem své referáty. I ty budou ve dvou "várkách". První "várka" bude věnovaná astrologii jako takové, druhá pak křesťanským teologickým postojům k ní. Našim přáním je, aby pak, vyslechnuvše obě várky, dostali jsme se k druhému bloku, jakémusi vrcholu tohoto setkání, totiž k rozhovoru. Zároveň by ale bylo škoda, kdyby pro příval nových informací zapadly vaše dotazy, námitky k jednotlivým referátům. Budou proto možné dotazy a diskuse již po každém referátu, s tím ale, že mějte na mysli i onen kýžený rozhovor závěrečný a nevystřílejte všechen prach hned po referátech.
Vaše referáty i diskusi - pokud nejste proti - nahráváme.
Časový rozvrh setkání vidíte na programech. Rozřazení řečníků vychází z předestřeného plánu postupovat ve dvou várkách, pokud máte výhrady k várce, v níž jste se ocitli, dejte vědět.
Dnešní večeře bude zde v sedm hodin. Nepodařilo se zajistit v menze oběd, takže pokud budeme zítra pokračovat ještě chvíli po obědě (v jednu hodinu), vypadal by tento stejně jako dnes večeře (anebo hospoda).
Dnes bychom zde měli skončit do deseti večer. Až vyjdeme ven, anebo možná i zde z rajského dvora, měli bychom na obloze spatřit Hjakutakeho kometu. Nadějeme se, že i tento "varovný prst vesmíru", jak praví předsedkyně českých hermetiků paní Zemanová, je, ne-li přímo rukou, pak určitě v ruce Kohosi vyššího.
Sestry a bratři, otevírám toto setkání.