Úvod
Petr Sláma
Milí přátelé!
Ačkoli sám hostem v těchto středověkých prostorách, vítám vás
na dnešním a zítřejším setkání. Jak zřejmo z dopisu, který jste
snad dostali začátkem tohoto týdne, sami jsme na rozpacích, jak
je nazvat. Seminář? Kolokvium? Obojí zní hodně školsky a evokuje
postavu arbitra, který nakonec roztřídí zrno od plev. I když,
možná že toto setkání zavdá podnět k dalšímu již úžeji zaměřenému
sejití, které by se již semináři či kolokviu blížilo. Sympozium?
Duchaplná zábava antické elity u bohatě prostřeného stolu - to
je, alespoň v tom posledním, také dost vzdálený ideál (ohledně
jídla informace za pár chvil). Konference, kongres? To zase
vzbuzuje představu velkého sálu, sluchátek a závěrečného
usnesení. A tak proč nakonec nezůstat u českého slova "setkání"?
Na nápad uspořádat takové setkání jsme přišli s Petrem
Ridzoněm na skupince, kde čteme průběžně knihu Deuteronomium. V
18. kapitole jsme tam narazili na zákaz "provádění syna nebo
dcery ohněm, věštění obírající se věštbami: mrakopravectví,
hadačství a čarodějnictví, zaklínačství, doptávání se duchů
zemřelých, jasnovidectví a doptávání se mrtvých". Řeč přišla i
na astrologii. Se zvláštní samozřejmostí ji někteří považovali
za součást onoho deuteronomistického seznamu zakázaných činností
a teprve pozorné čtení ukázalo, že tomu tak není. Přesto bývá
astrologie podvědomě řazena spíše do výlučného šera hermetismu,
do oblasti, jíž by se měl křesťan vyhnout. Astrologie, historicky
starší souputnice křesťanství, přichází v dnešní době je slovu
ve společnosti jiných metod, koncepcí a činností, nazývaných
velmi elastickým názvem "new age". Bývá sem řazena proto, že
svými předpoklady a svou agendou přesahuje rámec moderního
světového obrazu. Bývalo by možná moudré hovořit o stávajícím a
nastupujícím světovém obrazu, paradigmatu, obecně a odsud pak
pohlédnout i na astrologii. To je ale příliš velké sousto. Náš
postup bude induktivní, jak jsem již řekl, téma vyplynulo z
konkrétní situace. Arci že se nadějeme i obecnějších implikací.
Nejde zde o setkání křesťanství s astrologií jako dvou
svébytných systémů. Toto setkání chápu jako vnitrokřesťanskou
diskusi. Ne tak, že by cílem bylo formulovat křesťanskou astro-
či antiastrologickou doktrínu. Nýbrž dvojím způsobem:
Zaprvé - že sdílíme křesťanské (kristovské) východisko či je
alespoň respektujeme u druhých a své výpovědi a koncepty mu
ponecháme otevřeny, ano vystavíme mu je k přezkoušení.
A zadruhé - že při vší názorové rozdílnosti neztratíme ze
zřetele to, že jako jednotlivci zde přítomní patříme k církvi a
jde nám jednomu o druhého. Toto setkání nemělo
být utkáním. Proto jsme je nijak zvláště
nezveřejňovali. Nechtěli jsme uspořádat disputaci, jakých jsme
někteří zažili pár na Jirchářích. Didakticky je disputace jistě
přínosná, ale leckdy ji ovládne atmosféra kohoutích zápasů, každý
z disputantů podporován svou klikou neubrání se exhibici. A o tu
nejde. Ve slově setkání zní předložka "s", která sdružuje,
přivádí subjekty k sobě navzájem, a sloveso "tknout", které nějak
poznamenává subjekt, dotýká se ho, takže odchází jiný, než
přišel. Sešli jsme se spolu, aby se nás dotkly argumenty druhých
a jich naše.
Pokud jde o průběh setkání, víte už z dopisu, že bude sestávat
ze dvou bloků. V prvním vyslechneme navzájem své referáty. I ty
budou ve dvou "várkách". První "várka" bude věnovaná astrologii
jako takové, druhá pak křesťanským teologickým postojům k ní.
Našim přáním je, aby pak, vyslechnuvše obě várky, dostali jsme
se k druhému bloku, jakémusi vrcholu tohoto setkání, totiž k
rozhovoru. Zároveň by ale bylo škoda, kdyby pro příval nových
informací zapadly vaše dotazy, námitky k jednotlivým referátům.
Budou proto možné dotazy a diskuse již po každém referátu, s tím
ale, že mějte na mysli i onen kýžený rozhovor závěrečný a
nevystřílejte všechen prach hned po referátech.
Vaše referáty i diskusi - pokud nejste proti - nahráváme.
Časový rozvrh setkání vidíte na programech. Rozřazení řečníků
vychází z předestřeného plánu postupovat ve dvou várkách, pokud
máte výhrady k várce, v níž jste se ocitli, dejte vědět.
Dnešní večeře bude zde v sedm hodin. Nepodařilo se zajistit
v menze oběd, takže pokud budeme zítra pokračovat ještě chvíli
po obědě (v jednu hodinu), vypadal by tento stejně jako dnes
večeře (anebo hospoda).
Dnes bychom zde měli skončit do deseti večer. Až vyjdeme ven,
anebo možná i zde z rajského dvora, měli bychom na obloze spatřit
Hjakutakeho kometu. Nadějeme se, že i tento "varovný prst
vesmíru", jak praví předsedkyně českých hermetiků paní Zemanová,
je, ne-li přímo rukou, pak určitě v ruce Kohosi vyššího.
Sestry a bratři, otevírám toto setkání.