pozn. 2. V současnosti se tento problem
vrací importován coby creation science. Nepředpokládám
však, že by čtenář tohoto sborníku měl potřebu se s ní
vyrovnávat.
pozn. 3. Např. (Wildiers 1974, Barbour 1966), česky řada
článků v časopise Universum (vydává Česká křesťanská
akademie, obsahy dostupné v síti Internet na adrese
http://www.etf.cuni.cz/universum), např. (Pedersen 1993, Moravec 1995), řada
Hlasy z minulosti.
pozn. 4. Nadále používám termínu
věda ve smyslu přírodní věda či přesněji angl.
science.
pozn. 5. Diskuse se vede převážně na poli
starozákonní theologie; Nový zákon navazuje na starozákonní
koncepci a sám neposkytuje dostatek materiálu.
pozn. 6. Tato námitka je, přísně vzato,
důkazem v kruhu, přesto ji snad lze použít. Vyžaduje však
důkladnější religionistický rozbor.
pozn. 7. Velice často je v různých
souvislostech opakováno tvrzení, že "evropská věda má dva kořeny:
řeckou filosofii a biblickou víru ve stvoření, která
demythisovala svět a podřídila jej stvořitelskému řádu". Jakkoliv
proti němu nelze zásadně nic namítat, přeci zřejmě přeceňuje
působení nauky o stvoření v historii vědy. Přinejmenším je
zřejmé, že pojem kosmos obsahoval týž význam již u
Anaximandra a dalších presokratiků v době, která snad dokonce o
málo předcházela vzniku Kněžského pramene (Kahn 1992, 9 a 12; Solmsen 1992).
pozn. 8. Dosud nejúplnější a dodnes
podstatně nerevidovaná práce na toto thema (Schiaparelli 1904) je
již obtížně dostupná; podrobné české výpisky lze nalézt v síti
Internet na adrese
http://www.etf.cuni.cz/~moravec/texty/schiap.html
pozn. 9. t.j. tvrzení, že vesmír
musí být uspořádán tak, aby umožňoval vznik inteligentního
pozorovatele. Anthropický princip je jedním z nejdiskutovanějších
themat v interdisciplinárních debatách. Snaží se reflektovat nebo
vysvětlit některé, ze současných fysikálních theorií
neodvoditelné, mimořádně příznivé parametry vesmíru a základních
sil ve vesmíru, které umožňují vznik organisovaných struktur až
po hvězdy, planety, organické sloučeniny a život.
Není možné na tomto místě podávat podrobnější informaci o
anthropickém principu. Zájemce odkazuji na bohatou literaturu.
Nejdůležitější je monografie (
Barrow & Tipler 1986). Česky vyšla řada
časopiseckých článků, nyní je však tato problematika dostupná ve
vynikající popularisující knize (Barrow 1996). Pokusem o
theologické zhodnocení je článek (Trojan 1990).
pozn. 10. Zdůraznění K. Barth.
pozn. 11. Tato formulace (báseň namísto
vědy) připomíná velice poučnou diskusi o tom, co je a co není
věda, která proběhla nedávno v časopise Vesmír mezi biologem
Janem Zrzavým (konsensuální popperovské stanovisko) a filosofem
Zdeňkem Neubauerem (postmoderní (?) stanovisko). Je příznačné,
že velký obhájce analogiae entis Neubauer považuje vědu
především za "vyprávění příběhů" a "způsob, jak pobývat u
krásných a zajímavých věcí", zatímco podle Zrzavého (a drtivé
většiny ostatních aktivních vědců) jde o "testování hypothes".
Viz (Zrzavý 1995, Neubauer 1995) a další
pokračování diskuse v: Vesmír 74, 1995, str. 149-151, 284-285,
347, 405-406.
pozn. 12. Frapantní příklad je
presentován v odst. 4.7.
pozn. 13. Podrobněji k tomu např. v mé
přednášce (J. Moravec: Problem vědy a víry v pohledu
evangelické theologie, 3. 1. 1996) vystavené v síti Internet
na adrese http://www.etf.cuni.cz/~moravec/predn/problem.html
pozn. 14. Svěžím stylem o tom pojednává
vynikající článek (Ladinský
1995).
pozn. 15. Jazykové a metodologické
argumenty používají í další autoři, např. T. F. Torrance, J.
Soskice aj. V článku tohoto rozsahu je nelze podrobněji zmínit.
pozn. 16. Postavení "náboženské vrstvy"
jako nejvyššího patra hierarchické úrovně připomíná ontologickou
stavbu světa Tomáše Aquinského, což je pochopitelné vzhledem ke
společnému universalistickému zájmu obou koncepcí.
pozn. 17. Tato diskuse je výtečně
presentována v (Barrow
1996).
pozn. 18. Tipler se soustředil na hledání
realistické "fysikální budoucnostní eschatologie". Chtěl dát
fysikální základ eschatologické koncepci Teilharda de Chardin
(bod Omega - viz Teilhard 1990, 214-226)
a Pannenbergovu pojetí determinace současnosti budoucností. Aby
dospěl k optimistickému scénáři budoucnosti, musel učinit několik
velmi násilných předpokladů:
1. Život bude pokračovat i za podmínek nepříznivých pro jeho
současnou "biologickou", na uhlíku založenou formu. Podrobnosti
jsou nastíněny v (
Barrow & Tipler 1986, 641-647; Davies 1994, 97-141; Drees 1990, 117-141).
2. Z kosmologických modelů (konstruovaných na základě Obecné
theorie relativity) se musí realisovat jistá velmi speciální
varianta, která obsahuje v nekonečné budoucnosti bod, který je
kausálně spojen se všemi ostatními body prostoročasu ("s celou
minulostí") (podrobnější výklad v
Barrow & Tipler 1986, 621-641). V tomto bodu
resp. jeho okolí mohou živé bytosti mít k disposici veškerou
informaci o vesmíru a mohou tedy rekonstruovat bytosti zaniklé.
Tento proces má být fysikální realisací individuálního vzkříšení;
onen finální bod modelu nazývá Tipler podle Teilharda Bodem
Omega.
Není znám žádný fysikální důvod, který by dotyčný speciální
(Eddington-Lemaitre-Bondiho) model preferoval před jinými
možnými. Tipler jej proto postuluje jako předpoklad - zavádí
Bod Omega jako okrajovou podmínku vesmíru (Teilhard
Boundary Condition: Tipler 1989, 239), která
určuje vlnovou funkci vesmíru a tím i jevy, které vesmír
obsahuje, jako např. život. V tomto smyslu Bod Omega jako
"nejzazší budoucnost vede všechno přítomné k sobě" (1989, 240)
a je Pannenbergovou "vše-determinující realitou". Tím získává
Bod Omega božské atributy. Bůh není v počátku, není
nečasově transcendentní, ale je v Bodu Omega. ...
Pannenberg uvítal Tiplerovu kosmologii jako "vyhlídku na
navázání přátelských vztahů mezi fysikou a theologií na poli
eschatologie" (Pannenberg
1989, 255). Nad tím však visí mnoho otazníků:
- Metodicky je Tiplerova koncepce "theologií přírody"
podobného typu jako kreacionismus (na rozdíl od něho ale
vzdělanou): z apriorního předpokladu o budoucnosti se vyvozuje
struktura a historie vesmíru.
- Tiplerova koncepce rozvoje interpretuje Teilhardovu koncepci
jen vnějšně. U Teilharda je podstatou pokroku
personalisace, divinisace; hnací energií je
"energie lásky" - "přitažlivá síla bodu Omega" (Teilhard 1990, 219-222),
kterou lze při troše velkorysosti dát do vztahu s inkarnací,
silou Boží lásky, transcendentní akcí. Tipler naproti tomu buduje
zcela imanentní eschatologii: podstatou pokroku je neomezeně
rostoucí schopnost zpracování a hromadění informace; Tiplerův
Bod Omega je místo, kde je přístupná veškerá informace
(veškeré "poznání") - to činí jeho koncepci spíše gnostickou, než
křesťanskou (do gnostického kontextu také lépe zapadají některé
fantaskní prvky jeho scénáře).
- Sám pojem eschatologie se na Tiplerovu koncepci
nehodí. Křesťanská eschatologie obsahuje jako základní moment
diskontinuitu, "nové stvoření". U Tiplera jde spíše o
futurologii s mimořádně dalekým výhledem. I to mám za doklad
toho, jak se "vědecká odpověď" míjí s "theologickou otázkou".
pozn. 19. Tento pojem si půjčuji z
matematiky: axiomatická mohutnost theorie je počet vzájemně
nezávislých (tj. navzájem ze sebe neodvoditelných) a vzájemně
bezesporných tvrzení, které theorie obsahuje. Z nich jsou pak
odvozována další tvrzení (věty). Různou volbou axiomat lze
konstruovat různé theorie. Lze říci, že čím větší má theorie
axiomatickou mohutnost, tím více vět je schopna dokázat, tím
širší záběr má. Ve fysice hrají roli axiomatického základu
fundamentální přírodní zákony.
Podrobněji např. celé Universum 20 (1996) a (Barrow 1996, 44-61).
pozn. 20. Biblické podání se ve svém
směrodatném mainstreamu dokázalo těchto metafysických
předpokladů vyvarovat tím, že jako vyjadřovací prostředek volilo
narraci - příběh a podobenství. Tento fakt má hlubší význam, než
by bylo pouhé konstatování, že židokřesťanství vzniklo náhodou
v prostředí narrativní kultury. Do jaké míry je tento fakt
směrodatný pro theologii, je živá a diskutovaná theologická
otázka (např. směr narrative theology v USA).
pozn. 21. Tento argument je pěkně
formulován např. v (Grygar
1991).
pozn. 22. A naopak: zavedení Boha jako
vysvětlujícího prvku do vědecké theorie se rovná vyloučení
theorie z vědy, neboť tím se stává nevyvratitelnou. Proto také
nelze z vědeckých posic jakkoliv polemisovat s kreacionismem jako
takovým (pouze lze poukazovat na nesmyslnost dílčích argumentů).
pozn. 23. Nezdá se mi přesvědčivé
tvrzení, že i věda vyžaduje určité apriorní metafysické
předpoklady, zejména poznatelnost světa, tj. existenci přírodních
zákonů. I tato věc je prostě (dosud) znovu a stále a
posteriori zjišťovanou skutečností: přírodní zákony (v
aproximaci našich dočasných theorií) prostě fungují, což
zjišťujeme opakovanými experimenty. Není žádným "metafysickým
předpokladem" - a právě proto může být hodna údivu: viz známý
výrok Einsteinův: "Nejnepochopitelnější na vesmíru je to, že
vesmír je pochopitelný".
pozn. 24. Zajímavou demonstrací tohoto
Lutherova přístupu je jeho známý výrok o Kopernikovi
(Tischreden 4638, viz Moravec 1995, 13-14).Je
charakteristické, že Lutherovi je celá záležitost s oběhem Země
či Slunce jakožto theologovi lhostejná. Shodí ji sice (arogantně)
se stolu, ale nepovažuje za nutné se k ní nijak vracet a nutit
ostatní spolustolovníky, aby jeho názor sdíleli. Kdyby Země
obíhala kolem Slunce nebo kolem Měsíce, nic by to nezměnilo na
skutečnosti, že Kristus zemřel za naše hříchy...
pozn. 25. zvýraznění J.M.
pozn. 26. Jsem přesvědčen, že veliká vise
Teilharda de Chardin má právě tento obsah a proto nemůže zakládat
žádnou theologii přírody. Již jeho jazyk a vyjadřovací
prostředky o tom svědčí (Teilhard 1990).
pozn. 27. Toto setkávání s Bohem ve vědě
je i mou osobní zkušeností. Nemohu ji však učinit součástí žádné
-logie, mohu o ní pouze vydávat osobní svědectví.