Kromě vlastní "řemeslné" exegetické práce s konkrétními texty patří k látce proseminárního cvičení důkladné obeznámení s jednotlivými exegetickými přístupy a postupy, jak si je biblistika v průběhu dějin vypracovala.
- Každý účastník prosemináře nastuduje samostatně doporučenou literaturu tak, aby získal celkový přehled o jednotlivých metodách (mj. M. Oeming, Úvod do biblické hermeneutiky, Vyšehrad: Praha 2001).
- Nadto každý účastník prosemináře zpracuje písemný elaborát (referát) o jedné z uvedených "škol" a přednese jej ostatním účastníkům prosemináře (postupně dle rozpisu).
- Nad referáty se při zasedání vede rozprava o příslušné metodě, jejím využití a uplatnění v současné biblistice (aktivně sledovat, dotazy...!).
Témata jednotlivých referátů:
V samostatném dokumentu je uvedena literatura k této problematice. Odkazy na informace k jednotlivým referátům jsou odkázány přímo přes jejich název zde:
- Textová kritika
- Historická kritika
- Literární kritika
- Kritika (dějin) formy / literárního druhu
- Kritika (dějin) tradice
- Kritika (dějin) redakce
- Strukturální analýza
- Narativní analýza
- Kanonický přístup
- Rétorická kritika
- Socio-kritická analýza
- Reader-response criticism
- Římsko-katolická biblistika
- Feministická biblistika
- Psychoanalytický výklad bible
- Výklad bible v kontextu postmoderny
Literatura k jednotlivým referátům
je velmi bohatá, částečně dostupná i v češtině; na české prameny se však nelze zcela spoléhat. Doporučuji zpracovávat problematiku z několika (nejméně dvou až tří) zdrojů různých jazykových oblastí, stručný přehled koncipovat na základě moderních encyklopedických článků k danému tématu.
Konkrétní doporučené tituly – viz literatura.
Poznámky k provedení písemného referátu:
Referát má po obsahové stránce zřetelně formulovat (pouze v bodech, nejde o literární esej ani soustavnou písemnou práci!):
- o čem příslušná škola je, čím se zabývá (základní zájem, vymezení „předmětu", předpoklady přístupu /základní vřazení historické/);
- jak na to jde: vymezení a charakteristika základního přístupu, metodických postupů (důležité aspekty uvést jednotlivě, případně i s příklady);
- co je její přínos či slabina; zhodnocení silných a slabých stránek (co řeší přesně a účinně, co naopak zcela pomíjí);
- jaké je její místo v trendech současné biblistiky (zhodnocení z nadhledu, z kritického odstupu /alespoň pokus!/)
- uvést alespoň jedno klíčové jméno – "otce zakladatele" / "matku zakladatelku" ... představitele či protagonisty, s nimiž je tento přístup spojen.
...několik samozřejmých, nicméně připomenutíhodných bodů ke způsobu vypracování:
- nezbytné údaje obvyklé "štábní kultury" písemných studijních materiálů; mj. jméno referujícího, hlavička prosemináře, datum, bibliografie (užité prameny, další literatura)...
- odlišovat citované či přejaté teze od vlastních glos a hodnocení...
- celkem max. 1-3 strany (podrobná, strukturovaná osnova, teze, definice a citáty; ne literární dílo (spíše "encyklopedické heslo");
- přednes v plénu 10-15 min. (15 min. maximálně – pozor, uhlídat!); jde o uvedení k diskusi, ne o vyčerpávající přednášku.
Termín a způsob odevzdání:
Písemný sumář každý připraví nejpozději k začátku zasedání (dle kalendářního rozpisu) v kopiích pro všechny účastníky (podklad pro rozpravu + přehled základních informací).
Po prezentaci v plénu prosemináře je povinností autora/ky text doplnit či opravit a novou verzi nejpozději do týdne vřadit na příslušné místo v pořadači prosemináře SZ v knihovně (1 exemlář).
Dotazy, připomínky či jakákoli sdělení zasílejte
Martinu Prudkému .
(návrat zpět na začátek dokumentu)
mp / poslední modifikace
15.2.2007