5. Fotím v jeskyni
Jistě, je to dost speciální téma, trampové přeci nejsou jeskyňáři. Na druhou stranu - vlezou přece do kdejaké díry, nejen do štol v Lomech Amerika. A speciálně Roverští patrioti mají s technikou jeskynní fotografie řadu zkušeností, mj. díky pravidelnému angažmá v Moravském krasu. Ovšem - snad nikde jinde není výsledek tak nesamozřejmý jako při focení v úplné tmě. Dostanu totiž právě to, co a jak si sám nasvítím. A každou scenérii lze nasvítit tisícem způsobů. Takže jeskynní focení je především vědou o svícení. Z téhož plyne, že každý snímek je výsledkem pečlivé přípravy a rozvahy - co chci dostat a jak toho dosáhnout. Ovšem i zde platí několik obecných zásad či schémat. Podívejme se na ně. a) obvyklé náměty
Samozřejmě lákají k focení mnohé detaily - od středního měřítka (velké sintrové kupy, skupiny krápníků, pozůstatky důlní techniky...) po úplné drobnosti (sintrové hrázky, roztodivně tvarované či excentrické krápníky, kapky na konci brček, barevné kresby sintrových náteků, odpočívající netopýři...) Krásné věci k focení jsou doslova na každém kroku, přesto vyžaduje značné úsilí je nepřehlédnout, tím spíš vyfotit. Většinou má člověk dost starostí, aby bezpečně sledoval, kam šlape. Prohlédnout v úzkém kuželu světla čelovky celý prostor, to zdržuje. A věci zdaleka nevypadají za pochodu tak atraktivně jako na fotce s promyšleným osvětlením. A každá fotka znamená sebepřemáhání: sundat rukavice, sundat batoh, vytáhnout foťák a svícení (zase to umažu, možná zničím...), hledat co nejčistší místo pro umístění blesků (bahno je všude...), zdržovat kamarády (máme zpoždění, už jsou netrpěliví...). Ve velkých prostorách to ještě jde, ale málokdo se odhodlá fotit v plazivce nebo při balancování na římse nad propastí. Přitom právě tam mohou vzniknout pěkné "akční" scény, ovšem manipulace s technikou je krajně obtížná. b) jak získat světlo
1. Ze stativu dlouhou expozicí. Nespornou výhodou je, že to poskytuje daleko lepší možnosti nasvícení celé scény včetně všech zákoutí. Fotograf otevře závěrku fotoaparátu a libovolný počet světlonošů (lat. luciferů) pak pomocí příručních svítilen "vymalovává" scénu. Podle potřeby lze použít reflektory s různě širokým světelným kuželem. Výborně poslouží akumulátorové svítilny s halogenovými žárovkami 10 W; v současné době je na trhu i množství lehkých a výkonných svítilen s LED diodami. Jen nutno upozornit, že není vhodné tyto dva typy světla kombinovat kvůli jejich příliš odlišné barvě. Velmi dobře poslouží i ručně odpalované blesky - během dlouhé expozice se nám stihnou klidně desetkrát za minutu nabít a "střelit" z různých míst do různých směrů. Světlonošové by měli během svícení chodit (samozřejmě mimo záběr) a svítit z různých míst, čímž zmizí ostré stíny. Jen pozor - při příliš pečlivém rovnoměrném vysvícení scény bude výsledek "placatý". Je dobré si promyslet, který (hlavní) prvek má být osvětlený nejvíc a kde ponechat stín, aby snímek měl hloubku. Samozřejmě je tato metoda nepoužitelná tam, kde jsou v popředí lidé - při sebelepší snaze se budou hýbat a budou rozmazaní, případně bude patrná jejich strnulost. Že je to metoda náročná na čas a lidskou námahu, je evidentní. A jak dokáže stativ překážet třeba v úzké plazivce - darmo mluvit. Ale opravdu velké prostory jinak vyfotit prostě nelze. 2. Pomocí synchronizovaných blesků. Metoda nesrovnatelně pohodlnější, rychlejší a operativnější. Zvlášť, když nesmíme zdržovat skupinu, nám nic jiného nezbývá. Fotíme "z ruky" a krátkým časem, takže nehrozí rozmazání pohybem. Ovšem i tekoucí voda bude rozbitá do kapek - dojem vodního proudu bez stativu nezískáme. Další nevýhodou jsou ostré stíny - v jeskyni zpravidla nelze svítit odrazem "o strop". Takže platí jednoduché pravidlo: čím více blesků, tím lépe. Aby bylo možno nasvítit scénu z více stran a tím částečně eliminovat stíny. Samozřejmostí je rádiová synchronizace blesků (dnes snadno dostupná). Vzájemná optická synchronizace (master-slave) bývá k ničemu, protože blesky obvykle (ne vždy) umisťujeme tak, aby nebyly přímo v záběru, tedy za kameny či za záda statistů. Celou proceduru nesmírně urychlí a usnadní luciferové - kamarádi ochotní blesk podržet v ruce, vmáčknout se s ním za výstupek nebo svítit a současně dělat figuranta (obvykle: držet blesk za zády). c) jak světlo kombinovat
Při protisvětle a máme-li blesk přímo v záběru, vznikají nám kolem něho "paprsky". Ty mohou být prvkem velmi atraktivním, ale i rušivým, záleží na míře a vkusu. Rozsvícená čelovka nebo karbidka je žádoucí snad vždy. Oblíbenou fintou je silné přímé protisvětlo ukryté za postavou figuranta, které udělá kolem postavy namodralou "svatozář" - silně vlhký jeskynní vzduch světlo ochotně rozptyluje. d) a ještě pár technických samozřejmostí
Se zaostřováním (autofokusem) je to složitější. V jeskyni je tma a není moc na co zaostřovat. Při širokoúhlém záběru stačí nastavit zaostření na vzdálenost 3 m. Pokud ale fotíme detail či postavu, pak na přesném zaostření záleží velmi. Sám obvykle autofokus používám a objekt, na který se má zaostřovat, si na tu chvilku nasvítím nejsilnějším světlem čelovky. Pokud je v záběru postava, je to jednoduché - zaostřím na svítící čelovku. Hloubku ostrosti odhadujeme stejně jako venku resp. v budově. Takže mám-li mít ostře zobrazeného statistu ve vzdálenosti 3 m a zároveň vzdálenou stěnu jeskyně, musím mít clonu 11. e) potíže s vlhkostí
Základní otázkou při každém vstupu do jeskyně je: "Kolik tam dnes bude vody?" Pokud nás čeká brodění nebo dokonce plazení sifonem (vzpomínka na Býčí skálu...), musíme mít veškerou techniku vodotěsně zabalenou. Buď ve speciálním zavazadle, nebo aspoň v několika neporušených pytlech. Jinak se nám exkurze do jeskyně ošklivě prodraží... I tak to bude vůči foťáku hodně bezohledné. To už by snad stačilo, šedá je teorie... To hlavní může stejně dát jen zkušenost. Jako ve všem, co se týká (nejen) focení. Ale snad ten seriál k něčemu byl. I kdyby jen k tomu, aby vás navnadil, že focení se s trampingem dobře pojí a že když přemýšlíte nad tím, co fotíte a jak, je z toho dobrá zábava. Netopejr ostatní díly:
|
![]() 1. Ze stativu. Lišák musí "malovat" reflektory po stropě, přitom se nesmí pohnout. Zároveň jdou blesky proti i po směru. |
![]() 2. podzemní tok "zastavený" světlem blesku; skryté silné protisvětlo + mírné přisvícení zepředu |
![]() 3. "svatozář" z ukrytého halogenu + několik světel z boku. |
![]() 4. tajný obřad - "svatozář" z blesku | |
![]() 5. V některých situacích prostě nejde aranžovat svícení a je nutno vystačit s vestavěným bleskem. |
![]() 6. Siluety v tunelu; světlonoš v popředí byl vyretušován. | |
![]() 7. výrazné protisvětlo |
![]() 8. nasvícení velkého prostoru dvěma blesky | |
![]() 9. detail excentrických krápníků |
![]() 10. kapky na brčkách v protisvětle | |
![]() 11. Boční protisvětlo dodá fotce dramatičnost. |
![]() 12. Ledová výzdoba umožňuje hrátky se světlem - blesk skrytý za rampouchem. |