Předtím, než přednesu svůj skromný příspěvek, vás chci poprosit, abyste byli milostiví k mé dost primitivní úrovni češtiny a abyste měli trpělivost s chybami, které budu dělat.
Poznámky:
1. Comenius: Sylloge questionum controversareum. In:
Comeniii Opera Omnia 1, Academia Praha 1969 , str.71-94
2. Comenius: Theatrum universitatis rerum , cap. XVII,in: COO
1, Academia Praha 1969, str 95-181
3. Comenius: Cosmographiae compendium, cap.I, in COO 12,
Academia Praha 1978 43-68
Česky jako Popis vesmíru v nástinu ve Vybraných spisech
Komenského V, str. 45-55, Praha 1968
4. Sto listů Jana Amose Komenského, J.Laichter Praha 1842,
str.25
5. Comenius: Janua Liguarum, ed. Červeka, Praha 1959
6. J.Kvačala: Korrespondence Jana Amose Komenského I, Praha
1897, str. 28
7. Comenius: Janua Linguarum, ed. Červenka, Praha 1959, str 16
8. ibid. str. 228
9. ibid. str. 244
10.Comenius: Orbis pictus, ed. Dortmund 1985 (reprint pův.
vydání).
11. Comenius: Pansophia, gradus V. cap.VII, sloupec 873-4, in
COO 12, Academia Praha 1978,
12. Comenius: Lexicon Reale Pansophicum, in: Cosmographiae
Compendium II, sloupcec 849, in: COO 12.
Bibliografie sekundární literatury:
Stanislav Sousedík: Heliocentrická nauka v Českých zemích
v 17.století, in: Studia Comeniana et Historica 8 - 9, Praha 1974,
str. 14O-152.
Pavel Floss: Vývoj Komenského astronomických názorů, in: Studia
Comeniana et Historica, Praha 1984, str. 40-57.
Diskuse:
JCh: Nikdy jsem nslyšel o Komenského snaze konstruovat perpetum mobile. Šlo o nějaké praktické mechanické pokusy nebo zůstal na úrovni myšlenkových konstrukcí?
KEL: Existují náčrty, i když dost nejasné. Najdete o tom ve 23.svazku Commenii opera omnia důkladný článek komenioložky Novákové. Zřejmě měl i model, ...jenže nefungoval.
JCh: Nějak se s tím potom vyrovnával, měl pocit zklamání?
KEL: Sám si rozumněl jako prorok Elijáš. Čekal, že mu ještě mnohé zjeví přímo Pán Bůh. Tím se dokoná vítězství nad všemi nepřáteli. Stroj pak postaví v Olomouci.
MR: A ještě věřil, že tím obrátí Turky.
KEL: Ano, protože celé lidstvo pak bude muset uznat, že pravdivé je křesťanství, a ne ti ostatní.
JM: Ve zmiňovaném dopise Mochingerovi se odvolává na svůj spis Physica. Ten spis se zachoval?
KEL: Ano.
JM: A jakým způsobem tam popisuje svou představu? Co nabízí místo monstrózního pohybu, epicyklů a excentriků a vůbec všeho toho haraburdí?
KEL: Ve Physice drží ješt čistě ptolemaiovský systém. Ke konci života, r. 1661 vydal adendi, tam už je to tychonovský systém.
JM: Jasně, ale z ptolemaiovského systému nemohl vyhodit epicykly.
KEL: Zjednodušil to celé. Asi v tom duchu, jak to vyjádřil ve svém spisu O vycházení a zapadání předních hvězd osmé oblohy. Epicykly se mu vůbec nelíbily, ruší jeho snahu po harmonii.
PS: V Labyrintu vyčítá astrologi nejednotu. Jenom tu?
KEL: Tu je snad jediné místo, kde se Komenský opírá o statistiku: Trefilo-li se předpovídání jednou, pětkrát chybilo. Rozuměje já tedy, že tu i bez hvězd hádati nesnadno, kdež uhodnouti pochvalou, chybiti výmluvama pomáhají sobě.
MR: To platí dodnes.
JM: Ovšem on má na mysli astronomii.
KEL: Astrologii.
MW: Jenomže o Labyrintu vůbec platí to, že všechny obory lidské činnsti jsou zde proprány kritickým okem a odmítnuty [MR: včetně teologie]. Jinými slovy: jsou tam ukázány zadní stránky těchto oborů.
KEL: Na indexu pražského arcibiskupa najdeme i Labyrint. S hvězdičkou, to znamená, že netačí jen proti němu kázat, případně odstranit závadné staránky. Celé dílo patří do ohně. Uvádí se tam, pro které kapitoly. Mezi těmi, které jsou nevhodné pro katolíky, je i Komenského popis římskokatolických bohoslužeb.