"Být
pamětliv" (z-k-r)
jako stěžejní prvek naší víry, klíčový termín biblické
teologie a pilíř bohoslužby
Publikováno v: Rozpravy / Samenspraak
1998: Jak bolí Bůh (Biblická teologie a liturgie,
Peter C. A. Morée, Martin Prudký (ed.), vyd. EMAN, Heršpice 1998, str.
16-28.
Obsah:
1. úvod: klíčové slovo jako brána k souvislostem biblického svědectví
2. "Pamatovat / být pamětliv" jako výraz vztahu Hospodina a jeho lidu
a. Izrael pamatuje
b. Hospodin upomíná
c. Hospodin pamatuje
d. Izrael upomíná
3. "pamatování" v bohoslužbě (liturgická funkce)
4. Závěr: pamatování jako dynamický princip víry
• poznámky
Záměrem následujících odstavců je přispět do diskuse o vztahu biblické
teologie a liturgie (biblické zvěsti a života víry); k tomuto širokému
a zásadnímu tématu se mám vyslovit v dílčí sondě – ohledáním jednoho z
klíčových biblických pojmů, jenž má současně osnovnou funkci v liturgii:
termínu "pamatovat, být pamětliv" (hebr. z-k-r).
Má-li být taková dílčí sonda vskutku uvedením do jádra problematiky a
nezůstat jen okrajovou glosou, je nutné, aby zvolený dílčí průnik skutečně
zasahoval všechny podstatné dimenze tématu a umožnil je pojednat v přiměřené
rovnováze. Následující odstavce by tedy měly doložit, že s pojmem "pamatovat"
tomu tak skutečně jest, že tento termín vskutku jest dobrým průvodcem po
biblické teologii – jinak řečeno, že platí teze Uwe Bauera, že "/termín/
‚pamatovat‘ je nepochybně jedním z centrálních slov Tenachu".[pozn.
1/]
Termín z-k-r se v Tenaku (Starém zákoně) vyskytuje v rozmanitých
souvislostech a různých významech.
Pohled do slovníku nám napoví, že základní (orientační) význam hebrejského
termínu z-k-r je "pamatovat" (např. Ex 13,3; Dt
5,15; 32,7). Rozmanité aspekty pak sahají od "připomínat si"
(Ž 89,51), "vzpomenout" (Gn 42,9), "rozpomínat
se" (Pl 3,19-20), "zmínit /něco/" (1S 4,18),
"oznámit" (1Kr 17,18), "dosvědčit" (Ž
71,15-16) až po velmi specifické /technické/ termíny jako například "vyznávat"
(Iz 26,13) či "obětovat" (Iz 66,3).
V základním významu "pamatovat" je tento termín použit
například v příběhu o Josefovi, když Josef svým spoluvězňům interpretuje
sny. Na konci svého výkladu jednotlivých metafor a snu jako snu říká Josef
faraonovu číšníkovi:
...budeš-li pamatovat na mne, až se ti dobře povede,
prokaž mně milosrdenství:
upamatuj na mne faraóna a vyvedeš mne z tohoto domu... (Gn 40,14)
"Pamatovat" (z-k-r) v této základní rovině znamená
především podržet na mysli (v paměti či jak se říká "na srdci")
danou věc a navzdory časovému /a situačnímu/ odstupu jí v novém čase dát
zaznít (aktualizovat ji, "připomenout"). Narozdíl od řeckého
pojmu (anamimnéskein, anamnésis) zde neběží o to, aby ten, kdo "pamatuje",
směřovat své myšlení do minulosti a jí se v její vzdálené odlehlosti zabýval,[pozn.
2/] nýbrž o to, aby minulou danost uplatnil v aktuální přítomnosti.
S jistou nadsázkou se dá říci, že při tomto "pamatování" nejde
ani tak o minulost, nýbrž o přítomnost; záměrem je, aby to, co se odehrálo,
nezůstalo vzdálenou a uzavřenou "minulostí" (záležitostí, jež
pominula), nýbrž aby to nově vstoupilo a nadále vstupovalo na scénu,
uplatňovalo se v aktuální realitě a stávalo se součástí přítomnosti. Nemá-li
"pamatování" zřetelnou funkci pro přítomnou chvíli, neoslovuje-li
a nepromněňuje-li ji, nemůže o něm být v biblickém smyslu vůbec řeč (Ž
6,6).[pozn. 3/] Podobné
rysy má v našem jazykovém usu například slovo "upomínka"
(jsem-li upomenut, minulost "ožívá").
Opakem (terminologickým opozitem) je "zapomenout" /hebr.
š-k-ch/; také zde nejde ani tak o to, že by se jen nějak vytratila
informace o minulosti, nýbrž o to, že pro přítomnou chvíli nemá žádnou
funkci či význam a nenachází uplatnění v aktuálním dění.
Naše "klíčové slovo" (Stichwort) se proto také v závěru svrchu
uvedeného Josefova příběhu velmi příznačně objevuje i základní termín závěrečné
teze; v náležitém zdůraznění je navíc ještě zdvojeno – je užito v paralelismu
se svým opozitem:
Nepamatoval nejjvyšší číšník na Josefa;
zapomněl na něho. (Gn 40,23)
Oč běží není problém, zda číšníl má či nemá v mysli zasutu "vzdálenou
vzpomínku" na setkání s Josefem ve vězení; jde o to, že nyní – v nové
situaci – na Josefa "živě nepomyslí" a nic pro něj nedělá, ač
by nyní mohl a měl.
Tolik ve stručnosti k základnímu významu tohoto termínu.
Ve Starém zákoně (Tenachu) ale tento pojem není užíván jen jako obecný
termín, nýbrž často jako "klíčové slovo", pojem tematicky důležitý
pro biblickou zvěst. Biblická teologie se proto bez něj neobejde.
Kdybychom s konkordancí v ruce prošli všechny výskyty tohoto pojmu ve
Starém zákoně, shledali bychom, že se jich drtivá většina týká vztahu
Izraele k Hospodinu a naopak.
Na straně jedné si Izrael připomíná Hospodinovy skutky. To jej
orientuje v jeho víře. To, co Izrael na své dějinné cestě rozpoznal a vyznal
jako dílo Hospodinovo, mu dává pevnou půdu pod nohama ve zmatcích přítomnosti
a otevírá naději pro věci příští. Na straně druhé pak Hospodin pamatuje
na svůj lid, tedy provází jej a je mu přítomen jako ten, kdo drží dané
slovo a je věrný. Každý krok v onom zvláštním díle pro člověka, jež se
na Izraeli zjevuje, má základní kontinuitu s osnovnými událostmi "doby
otců", ano i s těmi nejzákladnějšími událostmi "na počátku".
Hospodin nezapomíná na dílo rukou svých.
Tato vzájemná vztaženost Hospodina, Boha Izraele, a Izraele, lidu Hospodinova
je základní páteří biblické zvěsti. Některé vrstvy biblické tradice ji
mohutně rozvíjejí, např. pomocí terminologie "smlouvy".
Hospodin je mezi bohy zcela jedinečným "Bohem Izraele";
Izrael je pak mezi národy výjimečný tím, že je "lidem Hospodinovým",
jeho svatým lidem, jeho zvláštním vlastnictvím (Dt 7,6-11).
Mám za to, že i jednotlivé aspekty a funkce "pamatování / připomínání
/ upomínání" můžeme nejlépe přehledně pojednat tak, že je rozčleníme
podle nejdůležitějších aspektů vzájemného vztahu "Hospodin ~ Izrael".
Jedním ze základních rysů víry Izraele je její dějinnost, její
vztažení k dějinnému konání Hospodina, Boha Izraelského. Proto také vyznání
této víry nejsou koncipována jako popisné výčty Božích vlastností a kvalit
(formou deskriptivní naukové definice), nýbrž mají tvar příběhu – vyprávějí
konstitutivní skutky Hospodinovy pro Izrael (vypočítávají tzv. mocné činy
Hospodinovy). Má-li Izrael vyjádřit, kdo je jeho Bůh, pak většinou říká:
"naším bohem je Hospodin, ten co nás vyvedl ze země Egyptské z domu
otroctví" (Ex 20,6; Dt 26,8 aj.).[pozn.
4/]
Jak zásadní je motiv vyvedení z Egypta pro víru Izraele a pro její vyznávání
se ukazuje také v příbězích, kde je tato víra zobrazena ve svém převrácení
naruby (v příbězích nevěry). Ve vzorovém "příběhu nevěry", příběhu
o zhotovení zlatého telete pod Sínajem, zaznívá ve vyznavačské formuli
jako základní motiv opět "...Toto je tvůj bůh, Izraeli, /ten/ co
tě vyvedl ze země Egyptské" (Ex 32,4.8).
Nepřekvapí proto, že příběh exodu (právě proto, že je základním
příběhem, v němž se Hospdin dává Izraeli poznat a činí si z něj svůj lid)
je významně spojen s motivem "pamatování". Hned na začátku
vyzývá Mojžíš izraelský lid:
"Pamatujte [inf. abs.] na tento den, kdy jste vyšli z Egypta,
z domu otroctví!
Zajisté rukou silnou vyvedl vás Hospodin odtud." (Ex 13,3)
V následujícím příběhu Ex 13 a 14 se s dějovou linií vyvedení z Egypta
velice výrazně proplétají již také instrukce, jak má Izrael každoročně
tuto událost slavit (připomínat). Proto se zde na významných místech motiv
"pamatování" výrazně uplatňuje: to, že tě Hospodin vyvedl z Egypta
(tedy svědectví o mocných činech Hospodinových či summou: jméno j-h-w-h),
budeš mít – Izraeli – jako znamení na své ruce a jako pripomínku
( zikkaron = "památku / památní / pamatovátko") mezi svýma
očima (Ex 13,9).
Podobně můžeme sledovat funkci motivu "pamatování" v
souvislosti s vyvedením z Egypta – jež je příběhem Hospodinova zjevení
na straně jedné a konstituování Izraele na straně druhé – již ve 3. kapitole
knihy Exodus, v onom velmi známém a důležitém odstavci o zjevení "Božího
jména" (Ex 3,13-22).
Na Mojžíšovu otázku po božím jméně jako legitimaci věrohodnosti odpovídá
Bůh nejprve kryptickou formulací "jsem, který jsem";[pozn.
5/] od 15. verše pak následuje další odpověď, obšírnější rozvedení,
jež navazuje na předchozí a tedy připomenutelné příběhy. Mojžíš
má jít a říci Izraelcům, že Hospodin (j-h-w-h) není nikdo jiný než
"Bůh jejich otců – Bůh Abrahamův, Bůh Izákův a Bůh Jákobův";
Bůh otců, jenž je věrný svým zaslíbením a jehož mocná blízkost se v příbězích
praotců důmyslně dosvědčuje, ten Mojžíše posílá. Řekne-li se "Hospodin",
má nám toto jméno připomenout (přítomně vybavit) tyto příběhy:
To je jméno mé na věky;
to je má památka (upomínka) od pokolení do pokolení.
(Ex 3,15)
"Připomínat si" jméno Hospodinovo znamená v jádru věci
totéž co vtahovat jeho dílo do aktuální současnosti – stavět sebe sama
i situaci, v níž se nacházím, pod působnost vzývaného jména, vřazovat se
do příběhů, které toto jméno nadepisuje (srv. formuli "klást jméno
na Izrael" (Nu 6,27). V tomto smyslu vyznává například Izaijáš:
Také na stezce tvých soudů, Hospodine, máme naději v tobě;
po tvém jménu a po památce tvé touží duše /naše/. (Iz 26,8)
Ve stejné linii pak formuluje své vyznání také například žalm dvacátý.
Zpívá o Hospodinových bohatýrských činech a o spáse, kterou Hospodin prosazuje;
v této souvislosti používá výmluvný motiv "vozů a koní" egyptských,
nad nimiž se Hospodin při vyvedení z Egypta oslavil (Ex 14,9.26 aj.):
Tito /nepřátelé vzývají/ vozbu a tito koně (jízdu) –
my však jméno Hospodina, Boha našeho připomínáme. (Ž
20,8 )
Jak vidno, "připomínání" jména Hospodinova není žádné nezaujaté a neangažované počínání, jež by souviselo s niternou kontemplací víry. Pamatování na Hospodina a jeho dílo je také znakem vyznavačského zápasu – pamatovat na Hospodina znamená také, že jména bohů jiných "připomínat nebudeš" (Joz 23,7), protože Hospodin "vyhladí památku" všeho, co jeho dílo podvrací a ničí (Dt 32,26).
• napomínání, pareneze
Z této danosti pak vyplývá, že se "pamatování / připomínání"
Božího díla či jednotlivých příběhů, motivů či postav, jež s ním souvisejí,
objevuje velice často v napomínání Izraele: pamatuj na tento den,
vyzývá Mojžíš Izraelce při vycházení z Egypta (Ex 13,3); pamatuj,
že jsi byl otrokem v Egyptě, se jako refrén vrací stále znovu v Deuteronomiu
(Dt 5,15; 15,15; 24,18.22); pamatuj, co ti učinil Amálek, když jsi
táhl z Egypta – nezapomeň! (Dt 25,17.19); a také pamatuj
a nezapomeň, jak jsi rozlítil Hospodina, Boha svého, na poušti –
ode dne, kdy jsi vyšel z egyptské země, až do svého příchodu na toto místo
jste byli vůči Hospodinu vzpurní (Dt 9,7).
Zapomenout na tyto debarim (tato "slova / činy")
znamená ztratit základní orientační bázi ve víře a ve svých důsledcích
to vposledu znamená totéž co opustit Hospodina samého.
• potěšení a povzbuzení
Komplementárně s kontextem napomínání pak "pamatování / připomínání"
Hospodinova díla nachází své uplatnění v kontextu potěšování a povzbuzování.
Daří-li se Izraeli dobře, je ohrožen tím, že "ztuční" (Dt 31,20;
32,15) a zapomene na Hospodina – v situace nouze si naopak Hospodina
a jeho dílo spásy připomíná. To jej potěšuje a otevírá mu cestu
z nouze.
Velice výrazně tuto polohu připomínání vyjadřuje Ž 77:
Úpěnlivě volám k Bohu, ...
v den soužení svého Panovníka vyhledávám...
připomínám si Boha a sténám,
přemítám a jsem skleslý na duchu svém. ...
... Skutky Hospodinovy si připomínám
ano, připomínám si div tvůj dřívější,
rozjímám o všech tvých činech
a přemítám o díle tvém. (Ž 77,2a.3a.4.12-13)
Ke zvláštní pointě tohoto žalmu patří, že si nejprve při rozvažování
svého soužení klade radikální otázky o opuštěnosti od Boha – Zapomněl
snad Bůh na smilování? (verš 8-10) – a pak, jako svou odpověď na ně,
uvádí právě jen připomínku (památku) Hospodinových mocných činů
v minulosti, nic "aktuálnějšího". To tedy znamená, že sevření
a trápení přítomné chvíle, v němž žalmista sténá, je připomínáním Hospodinova
díla vpodstatě rozevřeno, jakkoli o konkrétní aktuální podobě záchrany
není výslovně řeč. – Pamatování na skutky Boží na "skleslost
ducha" v tomto žalmu stačí!
Velmi podobně pracuje se stejným motivem známý žalm, který v barvitých
obrazech líčí Jonášův propad na jeho cestě "pryč od Hospodina"
až do jámy zmaru a smrti (Jon 2). Poté, co je Jonáš vržen do hlubin, obklíčen
záhubou v srdci moře a závory země se za ním zavřely, zazní: Hospodina
jsem si připomínal (Jon 2,8). Jak se ukazuje, není to jen nějaká již
marná "poslední vzpomínka zoufalce", nýbrž vyznačení toho, proč
se Jonášova cesta obrací – Jonáš si připomíná Hospodina, jeho modlitba
nachází svého adresáta a Jonáš pak končí svůj zpěv díkůvzdáním a vyznáním
(u Hospodina je spása; v. 10).
Výše už zaznělo, že odkaz na "pamatování / připomínání si"
Hospodinova díla má své místo v napomínání Izraele (tzv. parenetických
souvislostech). Tuto polohu prohlubují tradice, kde Hospodin sám upomíná
svůj lid na své dílo.
To můžeme zaslechnout nejprve v kultickém kontextu hned v úvodu tzv. Knihy
smlouvy; ta (v Ex 20,22 – 23,19) formuluje elementární pravidla jak pro
společenství Izraele s Hospodinem, tak pro vztahy uvnitř lidu Hospodinova.
Připomínání Hospodinova jména souvisí v tomto oddíle s Hospodinovou přítomností
a jejími účinky (požehnáním):
Na každém místě, kde dám připomínat jméno své,
přijdu k tobě a požehnám tě. (Ex 20,24b)
Top je velmi silná teze pro bohoslužbu Izraele, lidu, jenž se následujícími
ustanoveními utváří.
V jiném kontextu, např. ve zvěstování proroků, může mít "připomínání"
značně odlišnou funkci. Jeho základní intence a důsledky však zůstávájí
stejné. Například v pasážích exilního kázání najdeme u Izaiáše toto slovo
Hospodinovo:
Nyní však slyš, Jákobe, služebníku můj,
Izraeli, jehož jsem si vyvolil;
toto praví Hospodin, který tě učinil,
jenž tě zformoval v lůně /matky a/ pomáhá ti:
Neboj se, služebníku můj, Jákobe,
Ješurůne, jehož jsem vyvolil. ...
... Pamatuj na tyto /věci/, Jákobe,
Izraeli, ano – služebník můj jsi ty;
zformoval jsem tě, služebník můj jsi ty,
Izraeli, nejsi mnou zapomenut. (Iz 44,1-2.21)
V rámci oné základní souvztažnosti "Hospodin – Izrael" je
zde zdůrazněn druhý úběžník. Předmětem "pamatování" zde
není Hospodin a jeho činy, nýbrž vymezení Izraele: Pamatuj Izraeli na to,
kým jsi! Pamatuj Izraeli, že jsi "mým služebníkem"! –
To je evangelium pro exilní komunitu. – Nejsi zapomenut, patříš tomu, jenž
tě vyvolil a vytvořil.
"Pamatovat" na tuto skutečnost znamená ve svém důsledku
"navrátit se k Hospodinu"; pro rozptýlený a všech vnějších opor
zbavený Izrael je to zvěst obnovy a vykoupení (v. 22 a v. 3-5).
Opět jinou polohou "pamatování" vyjadřují ta místa biblického
zvěstování, kde Hospodin sám "pamatuje".
Předmětem slovesa mohou být konkrétní postavy příběhů – Bůh pamatoval
na Abrahama, když vyhlazoval Sodomu (Gn 19,29); Bůh pamatoval na Noeho
i na všechnu zvěř a všechen dobytek, co byl v arše (Gn 8,1); Bůh se "rozpomenul"
na Ráchel, vyslyšel ji a otevřel její lůno, /takže/ počala a porodila syna
(Gn 30,22n; podobně Hanna 1S 1,11.19). Je zřetelné, že ve všech těchto
textech znamená boží "pamatování / rozpomenutí" záchranu, vysvobození
z nouze a otevření radikálně nové perspektivy. Kdybychom chtěli volit jiná
slova, mohli bychom mluvit o "záchraně / spáse" a "požehnání".
Na mnoha jiných místech je předmětem Hospodinova pamatování "smlouva".
Hospodin ve svém díle pro člověka navodil zcela určitý vztah, jenž je v
bibli mimo jiné vyjadřován pojmem "smlouvy" (jiné pojmy pro tento
vztah poskytují rozmanité aspekty a metafory "lásky / milování").
Jestliže Hospodin pamatuje na smlouvu svou (např. Gn 9,15.16 /věčnou!/;
Ex 2,24.65; Ž 105,8), znamená to, že spolehlivě trvá na svém závazku vůči
svému vyvolenému a své dílo při něm prosadí navzdory všem vnějším či vnitřním
překážkám.
To má veliký význam zejména tam, kde se člověk naopak ukazuje jako nespolehlivý
a nevěrný partner. Hospodinovo "pamatování na smlouvu"
pak celou věc vposledu zachraňuje. Například Mojžíš "upomíná Hospodina"
na smlouvu s Abrahamem, když si Izrael udělá zlaté tele a Hospodina oprávněně
rozlítí; Mojžíš pak prosí:
Rozpomeň se na své služebníky, na Abrahama, Izáka a Jákoba,
nepřihlížej k zatvrzelosti tohoto lidu, k jeho zvůli a hříchu... (Dt
9,27)
"Hospodinovo pamatování na smlouvu" pak skutečně má žádaný
účinek – otevírá cestu nápravy a restituuje vztah, od nějž Izrael odpadl.
To vyjadřuje masivně oddíl Levitiku, který mluví vedle trestů za odpadnutí
od Hospodina (vyhnání ze země zaslíbené do exilu) vposledu o tomto východisku,
jediném možném novém počátku; Hospodin zde říká:
A budu pamatovat na smlouvu svou s Jákobem
a také na smlouvu svou s Izákem a také na smlouvu svou s Abrahamem budu
pamatovat;
a na tu zemi budu pamatovat
Ta země totiž bude opuštěna ... zpustošena, ...
dokud oni neodpykají své provinění. ...
Avšak ... nezavrhnu je a nezprotivím si je, jako bych s nimi měl skoncovat
a zrušit svou smlouvu s nimi.
Já jsem Hospodin, Bůh jejich.
Připomenu jim smlouvu jejich předků, co vyvedl jsem je ze
země egyptské před zraky pronárodů,
abych jim byl Bohem – já Hospodin. (Lv 26,42-45)
Summou – to, že Hospodin "pamatuje", je výrazem spolehlivosti, věrnosti a věrohodnosti jeho konání. Připomíná-li činy hříšníků, nejde o nic méně než rub jeho požehnané věrnosti – jak skandální by bylo, kdyby naopak na krev neviných zapomínal (věrnost se v biblické teologii snoubí se spravedlností)! Mnohem větší váhu však v celku biblického svědectví mají pozitivní funkce "pamatování na smlouvu". Výstižnou zkratkou to hymnicky formuluje Žalm 115:
Hospodin na nás pamatuje, on nám žehná. (Ž 115,12).
Tato zvěst o věrném Bohu, jenž "pamatuje" na svůj lid (svého služebníka), se v situaci sevření či nouze může dostat do polohy, která zní v etablovaném prostředí křesťanské církve skoro až kacířsky: Izrael na základě "teologie smlouvy" upomíná Hospodina!
Pamatuj na milosrdenství svá, Hospodine,
a na věrnost svou – neboť jsou od věčnosti.
Hříchy mladosti mé a nevěrnosti mé nepřipomínej
podle milosti své pamatuj na mne,
pro dobrotivost svou, Hospodine. (Ž 25,6-7)
Ještě naléhavěji můžeme tento motiv nalézt u proroků. Například Jeremjáš se ve svém sporu s nepřáteli dovolává Hospodinovy spravedlnosti, resp. jeho pozornosti a "pamatování":
Pozornost mi věnuj, Hospodine,
a slyš hlas těch, kdo se mnou vedou spor.
Což má být odměněno dobro zlem,
že mi kopou jámu?
Pamatuj /jak/ jsem stával před Tebou
abych k nim mluvil dobro a odvracel od nich tvůj hněv. (Jr 18,20)
Tedy: Pamatuj na mne! – Copak by Hospodin na svého služebníka v nouzi snad mohl nepamatovat (zapomenout)?
V jen trochu jiné úpravě nalezneme podobné "upomínání Hospodina" v pravidlech tzv. svaté války či lépe řečeno "bojů Hospodinových". Pro takový boj je určující, že proti nepříteli bojuje Bůh sám (Ex 14,14). Ve směrnicích, jež Izrael pro boj s nepřáteli v zemi zaslíbené dostává, se velice pozoruhodně mluví o funkci troubení – Izrael má troubit, aby se tímto zvukem "připomněl" svému Bohu:
Až potom ve své zemi vytáhnete do boje proti nepříteli, jenž vás
bude sužovat,
a trubkami když ryčně zatroubíte, budete vzpomenuti Hospodinem,
Bohem vaším
a budete spaseni od nepřátel svých. (Nu 10,9)
Se stejnou funkcí počítá tento text dokonce i pro troubení kultické:
V den radosti své a o svátcích svých a o novoluní budete troubit
na trubky
při zápalných obětech svých a při svých hodech oběti pokojné.
I bude vám /to/ upomínkou před Bohem vaším.
Já jsem Hospodin, Bůh váš. (Nu 10,10)
Jakoby ryčný hlas trubky měl upamatovat Hospodina na jeho lid a upozornit jej na to, že je třeba pohlédnout na scénu a dát se do příslušného díla.
Tolik ke čtyřem různým polohám vztahu Hospodina a jeho lidu. Na závěr tohoto přehledu je třeba zdůraznit, že tyto čtyři aspekty, do nichž lze "pamatování / připomínání / upomínání" jako různé projevy vztahu Hospodina (Boha Izraele) a Izraele (lidu Hospodinova) rozčlenit, od sebe nesmíme oddělovat či dokonce snad stavět proti sobě. Všechny k sobě navzájem patří a tvoří – jako různé mody a různé polohy tohoto vztahu – jednu realitu: komplexní vzájemnou vztaženost Hospodina a Izraele, jež je založena na mocných skutcích Hospodinových a jeho zaslíbeních otcům, v přítomnosti je nesena důvěrou v jeho věrnost a vděčně připomínána, a do dnů příštích je pak pojímána jako důvěryhodná základna spolehnutí, jež nezklame.
Všechny tyto aspekty nacházejí své místo v bohoslužbě Izraele.
Ve smyslu onoho aspektu, který jsme probírali třetí, je dobrým příkladem
8. žalm. Ten v rámci hymnického opěvování Hospodinova dobrého a velebného
díla (počátek a konec žalmu rámuje zvolání: Hospodine, Pane náš, jak
vznešené je jméno tvé po vší zemi! v. 2.10) klade do centra své kompozice
užaslou otázku:
Co je člověk, že na něj pamatuješ,
syn člověka, že se ho ujímáš? (Ž 8,5)
Ve zcela jiné poloze, v žalozpěvu nad zpustošeným Jeruzalémem a uprostřed hledání, čeho se v nastalé katastrofě chytit, znějí slova Pláče Jeremjášova:
Jak zahalil oblakem ve svém hněvu Panovník sijónskou dceru!
Srazil z nebe na zem okrasu Izraele.
Nebyl pamětliv podnože svých nohou v den svého hněvu. (Pl
2,1)
... Rozpomeň se na mé ponížení a zmatené toulání, na pelyněk,
na jed.
Má duše se rozpomíná, rozpomíná a hroutí se
ve mně.
Beru si však k srdci a očekávám
Hospodinovo milosrdenství, jež nepomíjí,
jeho slitování, jež nekončí. (3,19-22)
Zde jsou spolu v nejužší souvislosti jak "Hospodinovo pamatování" (3. modus vztahu), tak "upomínání Hospodina"(4.), tak i "rozpomínání Izraele"(1.).
K tomu, aby si Izrael při své bohoslužbě neustále "připomínal"
základní prvky tradice víry, slouží nejrozmanitější "památná znamení"
(hebr. zikkaron). O znamení na rukou a mezi očima, jež má Izarelci
na každý den připomínat vyvedení z egyptské země (modlitební řemínky; Ex
13,9.16), jsme se již zmínili výše.
Takovým "pamětním znamením" je ale například také dvanáct
kamenů v Jordánu, které mají Izraeli "připomínat" vstup
do zaslíbené země, kterou mu Hospodin dal (Joz 4,7), nebo – pro výstrahu
všem – měděné pláty zhotovené z kadidelnic, jež zbyly po Korachovcích,
kteří konali svou kněžskou službu neřádně a Hospodin je proto sežehl ohněm;
jako "výstražnou připomínku" Izraelci tyto plechy mají
použít k obložení oltáře, aby to měli před očima a nikdo nepovolaný už
nikdy nekonal neřádné oběti (Nu 17,5).
Pamětním znamením však nejsou jen bohoslužebné předměty, nýbrž také některé
úkony. O troubení na trubku jsme již mluvili (Nu 10,10); také o
novoroční slavnosti se má takto troubit (tzv. Roš ha-šana; Lv 26,24-25).
Stejnou "připomínkou" (zikkaron) je obětní dar
v souvislosti se smírčí obětí (Ex 30,16) a při oběti přinášené za vinu
žárlivosti (Nu 5,15.18).
Z těchto posledních kultických ustanovení se zdá, jakoby směřovala k "upamatování"
Boha, nikoli paměti lidu. Tuto funkci "upomínat" při bohoslužbě
Hospodina na Izrael mají očividně také kameny se jmény dvanácti kmenů Izraele,
jež jsou umístěny na náprsníku Áronova velekněžského roucha – ty mají být
"připomínkou na syny Izraele" před Hospodinem (Ex 28,12;39,7.14):
Áron bude nosit jména synů Izraele na náprsníku Božích rozhodnutí
na svém srdci,
kdykoli bude vstupovat do svatyně,
aby je ustavičně připomínal před Hospodinem. (Ex 28,29)
Bohoslužba obětní (chrámová) i bohoslužba modlitební (synagogální či privátní) je tedy těmito "pamětními znameními" a "pamětními úkony" vyznačena jako prostor, v němž se navozuje ("připomíná" a tedy zpřítomňuje) vztah Hospodina a jeho lidu. V liturgii si Izrael "připomíná" Hospodinovo dílo (a své viny) a současně se ve stejném kontextu "připomíná" Hospodinu, svému Bohu. Obojí spolu komplementárně souvisí. Z opačného pólu formulováno – v bohoslužbě se Hospodin Izraeli svým dílem "připomíná" a "upomíná" jej na aspekty závaznosti, jež z tohoto svazku vyplývají.
• To čiňte na mou památku
Není proto žádnou náhodou, že i v ústředním oddíle novozákonním, z něhož
čerpáme "slova ustanovení" svátostné části našich křesťanských
bohoslužeb, zaznívá motiv "památky / pamatování" jako
centrální – s důležitostí hodnou refrénu:
Pán Ježíš v tu noc, kdy byl zrazen, vzal chléb, vzdal díky, lámal
jej a řekl:
"Toto jest mé tělo, které se za vás vydává;
to čiňte na mou památku."
Stejně vzal po večeři i kalich a řekl:
"Tento kalich je nová smlouva, zpečetěná mou krví;
to čiňte, kdykoli budete pít, na mou památku." (1K
11,23-25)
V tomto kontextu eucharistie (tzv. večeře Páně) je také velice zřetelné,
jak jsou spolu v biblicko-teologickém pojmu "památky"
neoddělitelně přítomny aspekty přítomnostní, minulostní i budoucnostní.
Tento rys biblického "pamatování" jsem naznačil již výše,
ale v tomto kontextu je asi nejlépe vykreslitelný:
• "Památka" jistě znamená /především/ pamatovat na něco
minulého (Ježíš před svým ukřižováním slavil hod beránka). To je nejen
z našeho hlediska, ale už z perspektivy formativní tradice minulost,
k níž máme časový odstup.
• Ovšem význam této události se primárně týká přítomnosti; funkce této
"památky" je v tom, že zpřítomňuje /oživuje/ to, co by se mohlo
pojímat jen jako minulé /mrtvé/ (večeře Páně je aktuálním společenstvím
s Ukřižovaným-Vzkříšeným).
• A jako zpřítomnění živého Krista je nám tato "památka" současně
předjímkou toho, čeho se nadějeme – zásahem eschatu (společenství stolu
Kristova je předjímkou hostiny přicházejícího Božího království).
Minulost, přítomnost i budoucnost jsou jen třemi "mody" téhož
dění, téhož díla Páně. Klasická liturgická formule křesťanské církve toto
"tajemství víry" tradičně vyslovuje právě před vysluhováním –
všimněme si, že má tutéž strukturu:
Tvou smrt zvěstujeme,
tvé vzkříšení vyznáváme
na tvůj příchod čekáme, Pane Ježíši Kriste.
Mým záměrem bylo představit pojem "pamatování / připomínání
/ upomínání" (to vše jsou aspekty jednoho termínu) jako
klíčové slovo biblické teologie, resp. jako jeden z ústředních prvků
víry a proto jeden z pilířů bohoslužby.
Toto pamatování se nám v textech, které jsme prošli, ukázalo být funkcí
vztahu Hospodina a jeho lidu. Jinak řečeno – tam, kde se "pamatuje
na Hospodina", tam "příběh vysvobození z Egypta" stále /nově/
ije; v chvalách (jako slavná, uznávaná památka), v žalozpěvech
(jako památka navzdory, na protest), v přímluvách a v úpění (jako
upomenutí Hospodina na závazek jeho projevené lásky) – třeba i v
podobě nemálo transformované, jako je například památka křesťanské
"večeře Páně".
Toto "připomínání / pamatování" je tedy neobyčejně dynamickou
veličinou – jako modus života Božího lidu ve společenství s Hospodinem
formuje v aktuální chvíli (kairu) naše žití Božím dílem, jež je
"od věčnosti do věčnosti". Proto je nejen "jedním z klíčových
pojmů Tenachu", nýbrž podstatnou složkou víry, k níž Tenach zve, –
a tedy také osnovnou daností liturgie, pilířem bohoslužby.
Poznámky: (jdi na začátek dokumentu)
1/ Uwe. F. W. Bauer, All diese Worte. Impulse
zur Schriftauslegung aus Amsterdam. Expliziert an der Schilfmeererzählung
in Exodus 13,17-14,31 (diss.; Europäische Hochschulschriften XXIII
/ 442), Frankfurt aM 1991, S. 184: "Ohne Zweifel ist ‚gedenken‘ (rkz)
ein zentrales Wort des Tenach."
Termín Tenach označuje v židovské tradici kánon "Starého zákona"
(podle jeho tří částí: Tóra /T/, Proroci /N/
a Spisy /CH/; srv. Lk 22,27.44) a v křesťanské teologii se
v posledních desetiletích často užívá tam, kde je pojednávám Starý zákon
především ve své samostatnosti a svérázu. [zpět do textu]
2/ Tento aspekt zvýrazňuje v uvedených termínech
předpona ana-. Srv. řecké termíny mnemoneúein ("vzpomínat si, myslit
na někoho"), mneía ("vzpomínka /na někoho/") a také mnéma
("hrob"). [zpět do textu]
3/ kí 'én bammáwét zikréchá ... [Ano, ve smrti
(mezi mrtvými) není, kdo by tě připomínal; v šeolu, kdo tě bude chválit?]
(Ž 6,6) [zpět do textu]
4/ Tuto podobu má ostatně ještě i tzv. apoštolské
vyznání víry, zlom přinášejí až vyznání 4. a 5. století, např. Chalcedonské.
[zpět do textu]
5/ Tato aforistická formulace je po formální stránce
slovní hříčkou s pojmem "být /přítomen/", jež navozuje etymologickou
souvislost s vlastním božím jménem, tzv. tetragramem j-h-w-h; po stránce
obsahové tato formulace odkazuje na příběhy, v nichž se ukazuje (zjevuje)
že a jakým způsoben je Hospodin (tento j-h-w-h) při svém lidu (jako "S-námi-Bůh",
Immanuel). [zpět do textu]