Vynáška materiálu

předcházející širší oblast následující

10. března 1986: Velká vynáška. Každý nese přes 30 kg. Zrána je hezky, pak se zatahuje do mlhy, což kvůli chlazení vítáme. Pepa se ze sedla vrací pro další náklad, ostatní pokračujeme ve včerejších stopách na Tevno. Kluci jsou po cestě trop, máme však jít naproti Pepovi a pendlovat s nákladem. Naštěstí se sami nabídli němečtí přátelé. Jelikož padla naprostá mlha, je to s mírným blouděním. Za traversem potkáváme Pepu. Přebíráme od něj náklad, on se vrací pro další na Begovicu. Cesta nahoru opět s blouděním; náhorní planina T.e. je veliká a v mlze není podle čeho se orientovat.

11. března: Pavel si diagnostikuje zápal plic. Odmítá antibiotika, chce dolů; prý mu také nesvědčí výška (barometr ukazuje 560 +/- 5 torr). V poledne máme rande s Pepou v sedle, tak jdeme všichni tři. Za totální mlhy. Znovu prosíme o doprovod Němce - pro případ, že by se někdo z nás musel vracet sám. Naštěstí jsou velice ochotní, mají z toho aspoň nějaké vzrůšo. V sedle čekáme na Pepu, který doráží i s partou Bulharů (koho všeho my využijeme jako nosiče!). Já s Pavlem pak jdeme dolů, ostatní na Tevno. Pavel je na tom špatně, má horečku a stěží dýchá; jsme rádi, když s vypětím všech sil dorážíme na Begovicu a můžeme tam v teple přespat.

12. března: Sestupujeme s Begovice k chatě J. Sandanski. Tam otevřeno, ale nikde nikdo. Pokračujeme tedy dolů údolím až k přehradě s hydroelektrárnou. Tam konečně nacházíme lidi, kteří zavolali Pavlovi do města pro taxíka. Hydroelektrárníci jeví značný zájem o kometu a náš program. Pavel odjíždí domů, já se vydávám zpátky nahoru, zběsilým tempem anžto nalehko. Za hodinu jsem zpátky na Begovice, kde mě parta Bulharů dorazivší z Tevna zve na vydatný oběd (to se fakt hodilo). Před sedlem potkávám kluky, kteří mi jdou naproti, na Tevno přicházíme právě ještě za světla. Tímto je tedy expedice na místě. Mezitím odešli Němci, zato dorazili dva Bulhaři s plnou polní, teda horskou. Horolezci, povoláním meteorologové ze stanice na Musale. Zkoušíme trochu zatopit a pak si do noci povídáme. Bulhaři nás hostí jídlem, my je grogem. Pohoda. S chutí do sebe leju horký grog, taky nemám plíce úplně ok.

Na okraj k tomu grogu: usoudili jsme, že s sebou potřebujeme hodně zahřívadla. Ovšem nepovezeme rum, protože v rumu je voda a ta hodně váží. Nakoupili jsme tedy líh jemný konzumní. Recept na náš horský grog je následující: na dně ešusu se připálí cukr na karamel. Přeleje se vodou, po rozpuštění se přidá líh ve vhodném poměru k vodě (cca 1:3) a hned se vhodí kousek másla, aby se udělal na hladině film a "nevyskákaly vopice". Případně se dá vylepšit mlíkem a medem na medvědí mlíko.

Kliknutím na náhled dostanete větší formáty.

Na cestě - hlavní odkaz První vynáška - hlavní odkaz Záhrab - hlavní odkaz V traversu - hlavní odkaz V traversu - hlavní odkaz
 - hlavní odkaz U cíle - hlavní odkaz Zaslon - hlavní odkaz Zaslon - hlavní odkaz Na sestupu - hlavní odkaz
Budování hvězdárny - hlavní odkaz Budování hvězdárny - hlavní odkaz Rozhled z hvězdárny - hlavní odkaz Poležan - hlavní odkaz Pohled na severozápad - hlavní odkaz