Návštěvní kniha

Váš vzkaz:

Kdo jste? - nepovinně :-)
jméno:
e-mail:
web:
Soukromý vzkaz - nezobrazovat při výpisu?

Vzkaz bude zobrazen jako HTML dokument. Při psaní můžete používat HTML kódy - např. <B>-</B> apod. Rozdělení odstavců bude zachováno.

zpět na hlavní stránku


  1-20  21-40  41-60  61-80  81-100  101-120  121-140  141-160  161-180  181-200  201-220  221-240  241-260  261-280  281-300  301-320  321-340  341-360  361-380  381-400  401-420  421-440  441-460  461-480  481-500  501-520  521-540  541-560  561-580  581-600  601-620  621-640  641-660  661-680  681-700  701-720  721-740  741-760  761-780  781-800  801-820  821-840  841-860  861-880  881-900  901-920  921-940  941-960  961-980  981-1000  1001-1020  1021-1040  1041-1060  1061-1080  1081-1100  1101-1120  1121-1140  1141-1160  1161-1180  1181-1200  1201-1220  1221-1240  1241-1260  1261-1280  1281-1300  1301-1320  1321-1340  1341-1360  1361-1380  1381-1400  1401-1420  1421-1440  1441-1460  1461-1480  1481-1500  1501-1520  1521-1540  1541-1560  1561-1580  1581-1600  1601-1620  1621-1640  1641-1660  1661-1680  1681-1700  1701-1720  1721-1740  1741-1760  1761-1780  1781-1800  1801-1820  1821-1840  1841-1860

Na Vaše záznamy odpovídám zpravidla e-mailem. Pokud odpověď není zde, nemusí to znamenat, že jsem na podnět nereagoval. :-)

31. 03. 2006 11:37Billíček
Tak Ty znáš i bývalý teslínský klášter!? A znáš ten rybníček u něj!? Tak žijou ondatry, mají na něm své rákosové hrady! Říkal mi to hajnej, on to ví.
31. 03. 2006 20:01odpověď:
Vida, a já ho pominul s tím, že je šerednej (byl zrovna nějak vypuštěněj nebo tak nějak, kolem rozježděný). Příště si ho prohlídnu líp.
 
31. 03. 2006 10:27 Billíček (Šerý Zjev)    billicek{zavinac}volny[tecka]cz
http://volny.cz/billicek
Zdravím! Jsem rovněž překvapen a unesen, jako Trhač! Musím si udělat pořádek ve svých stránkách, Tvoje mne velmi motivují k soustavnému udržování. Skvělý fotky. Neuvěřitelná shoda zájmů, jsem v šoku, jenom já už dva roky fotím na digitál, lenost, no...Ale stejně to jednou čeká i Tebe! Hehe!
31. 03. 2006 19:56odpověď:
S potěšením zde vítám Šeré zjevy! Ať houstne šero!
Na to soustavný udržování se těším, příběhy ŠZ mám za kultovní literaturu, vedle Bible, Váchala a Cimrmana. :-)
 
28. 03. 2006 13:19Vladimír Chmel    chmel{zavinac}kraj-jihocesky,cz
Náhodou jsem zabloudil na Vaše stránky a byl jsme velmi překvapen, vlastně nadšen, jak jsou pěkné. Něco podobného dělám také i když ne tak dobře jako Vy a pouze pro svoji potřebu - na web si netroufnu. Velmi se mi osvědčil digitální fotoaparát Olympus. Používáte digitál také ?
29. 03. 2006 10:35odpověď:
Díky, i Vám přeju hodně pěkných snímků. Digitálně (zatím) nefotím, víc je o tom pod odkazem "Technika".
 
25. 03. 2006 01:12Trhač, ŠZ    bororo{zavinac}volny[tecka]cz
Dneska jsem při náhodném objevení Tvých stránek zažil pocit neuvěřitelné shody, pohody a přitom náhody... Moc se těším, až se setkáme, když už jsem (hlupák!) nejel se Žralokem na Ralsko!
25. 03. 2006 19:24odpověď:
Těším se též. :-) Ostatní v e-mailu.
 
24. 03. 2006 21:24jan[tecka]hordejcuk{zavinac}tiscali[tecka]cz
Díky za hezký popis vandru na Ralsko. Hned zítra ráno vyrazím na místní kopec, už to půjde, konečně sníh mizí. Ale nebudu mít sebou ten záhadný nápoj medvědí mlíko. Tipoval bych to na rum s mlékem...?
Honza
25. 03. 2006 19:23odpověď:
Ahoj! Doufám, že bylo na kopci pěkně. :-) Medvědí mlíko je skutečně mlíko s rumem (nebo rum s mlíkem, záleží na poměru). Ještě je dobrý osladit ho medem (proto medvědí) a hodit tam kousek másla, který udělá na povrchu film a zabrání tomu, aby "opice vyskákaly". :-) V nouzi (na vandru) se dá dělat i bez másla, má to ten efekt, že vyskakující opice (páry lihu) na ohýnku snadno chytí a ešus hoří plamenem. Je to efektní, i když toho lihu je škoda. :-)
 
23. 03. 2006 10:46honza a jeho družka    j3nc3ch{zavinac}seznam[tecka]cz
honzo tohle si ty a tvoje družka
23. 03. 2006 21:17odpověď:
Ano, taky se rádi takhle tulíme. :-)
 
22. 03. 2006 18:05shane
Máš to tu moc fajn. Jsou to fota naší hezké krajiny:)))
23. 03. 2006 21:17odpověď:
Tak jest. Díky.
 
17. 03. 2006 14:23Petr    k[tecka]r[tecka]i[tecka]z{zavinac}seznam[tecka]cz
Líbí se mi všechny fotečky. pokud to není výrobní tajemství tak bych se chtěl optat jakým foťákem pořizujete fotečka a v čem to upravujete? Také by mi zajímalo mnoholi času strávíte nad úpravou jedné fotografie.

Děkuji mnohokrát za odpověď

Petr Kříž
17. 03. 2006 16:04odpověď:
Cituji z odpovědi:

Strucne: Canon EOS 33 + scanner Nikon LS-30 + Photoshop.
Uprava od 5 minut do hodiny. Prumerne cele zpracovani
od scanu po komentar a umisteni na web = pul hodiny (spis vic).
 
16. 03. 2006 19:48torby papierowe    torby{zavinac}tanietorby[tecka]pl
http://www.tanietorby.pl
Pjeknej web, jen tak dal.
 
11. 03. 2006 09:09Karel Pagačík    pagacik{zavinac}volny[tecka]cz
http://pagacik.com
Ahoj,už jsem tu poněkolikáté,opravdu úžasná práce a krásná kronika.A dobře se tu relaxuje,když člověk nemůže zrovna někam vyrazit a zároveň čerpá náměty a pobídky kam by se mohl podívat.
Díky za tyto stránky,rád zase přijdu
Karel
 
09. 03. 2006 17:30Miloš Nosek    milos[tecka]nosek{zavinac}centrum[tecka]cz
Zavítal jsem sem náhodou a strávil tu 3 hodiny. Nemá to chybu. Vaše galerie je úžasná. Je pro mě velkou inspirací, protože také rád fotografuji krajinu, i když nepříliš úspěšně. Ale mám 2 otázky. První zvídavá - jak to všechno stíháte? A druhá technická - z jakého důvodu nedoporučujete používat obrazový formát PNG? Pokud vím, jedná se o bezeztrátovou kompresi, přičemž soubory jsou ve srovnání s TIFF menší. Přeji ať se Vám nadále daří.
09. 03. 2006 20:20odpověď:
Díky za návštěvu a za pochvalu. K otázkám: jak to stíhám? Inu, špatně. :-) Je nutno vzít v potaz, že galerie už funguje skoro 10 let, takže vznikala postupně. K tomu PNG: možná kecám, nevím to jistě, ale mám pocit, že PNG podporuje barevnou hloubku max. 24 bitů, takže může dojít ke ztrátě barev. Což obvykle tak moc nevadí (snad kromě špičkových tisků). Ale když si uložím obrázek v PNG, je jen o čtvrtinu menší, než v TIFF s vnitřní zip kompresí. Takže jsem se tím formátem nezabýval.

Přijďte se zase podívat, několik filmů čeká na vystavení.
 
03. 03. 2006 14:56Slavomír Krajina    s[tecka]krajina{zavinac}seznam[tecka]cz
http://sweb.cz/s.krajina
více fotek s rozhlednou je na http://sweb.cz/s.krajina
 
28. 02. 2006 10:05blackrat    blackrat{zavinac}volny[tecka]cz
http://blackrat.chytrak.cz
Diky za skvelou inspiraci k vyletum.. Napriklad ted o vikendu na Vrani skalu - viz
http://blackrat.chytrak.cz (par zimnich fotek)
 
18. 02. 2006 12:32Petr Kučera    zazaba{zavinac}cb[tecka]cz
Ano, přesně takové je karpatské pohhůří v Rumunsku a na Ukrajině. Moc děkuji za krásný den díky vaším forkám. Budu se k nim rád vracet. Kéž mě to nesežere moc času.
 
09. 02. 2006 17:23
Vždycky, když se večer po náročném (aspoň pro mě) dnu ve Stěnách vracíme a koupeme v něm, vzpomenu si na Holanovu báseň "Zuzana v lázni". Ta scenérie byla asi podobná...
-jt-
 
06. 02. 2006 14:09Stanislav Ross    rossstanislav{zavinac}seznam[tecka]cz
Vážený pane Moravec,
některé Vaše fotografie jsou vskutku velmi podařené a kvalitní, oceňuji je jako člověk, který o fotografii už ledaccos ví. Nemohu si však odpustit malou poznámku k fotografii z Vambeřic. Z těch pár vět textu jsem vyrozumněl, že jste zřejmě věřící evangelík, což respektuji. Ale proč se pouštíte do hodnocení katolického liturgického prostoru, když mu vůbec nerozumíte. Co se týče Vámi tak neoblíbeného Mariánského kultu, je třeba se podívat do historie (nezaujatě) a zjistíte, že Mariánská úcta třeba zachránila Evropu od rozpínajícího se agresívního islámu, Rakousko od hrozícího sovětského nebezpečí těsně po druhé světové válce atd. V žádném případě Vám nechci vemlouvat názor, že všechno, co je katolické je správné, ale proč urážet cítění svého bližního! Právě proto působíme na své okolí nevěrohodně, když se my, křesťané, hádáme mezi sebou. Máme přece jednoho Boha a jednoho Krista!
Přeji Vám dobré světlo!
12. 02. 2006 22:06odpověď:
Omlouvám se panu Rossovi i ostatním návštěvníkům za mnohomluvnou odpověď. Ale jde o
věci, které je třeba vyjasňovat...

První a hlavní předpoklad (abychom si rozuměli):

Komentáře k fotkám v mé galerii mají jediný účel: zachytit nějak to, co se mi s tím místem
spojuje a ozvláštňuje je. Historické a přírodopisné zajímavosti, ale především genius loci - aneb
jak ono místo na mě osobně působilo. Čili jde o výpověď ryze subjektivní, nikdo není nucen se
s ní ztotožňovat nebo souhlasit. (Doufám, že s tímto předpokladem návštěvník galerie komentáře
čte, aniž bych to musel předem deklarovat.) V onom kontroversním komentáři k vambeřickému
kostelu to ještě zdůrazňuji tím, že píšu v první osobě. Kdybych psal historickou nebo teologickou
studii, hlídal bych si terminologii a dbal na vyváženost. Ale to není tento případ.

A přiznám se, že politická i církevní korektnost je mi velmi cizí. Mám za to, že kontroversní
věci mají být ventilovány nahlas a jako takové reflektovány. Jinak se z nich stanou kostlivci ve
skříni, což se obvykle vymstí. V politice i v církevním ekumenismu. Tolik na (chápu - slabou)
omluvu jisté bezohlednosti onoho komentáře. Je to prostě MŮJ dojem spojený s MOU fotkou.
Jsou jistě i jiné - positivní a nadšené - dojmy a hodnocení téhož místa. Jsou-li někde ventilovány,
rád si je přečtu (a odkážu, pokud jsou na internetu).

Nyní k věcnému obsahu:

Předně mám za to, že můj komentář k Vambeřicím by (po určitém zjemnění) podepsala i řada katolíků. Správně
jste vystihl, že hlavním problemem je chápání liturgického prostoru, jak je vyjádřen prostorovým
uspořádáním kostela. Pokud bych o věci nic nevěděl, jak se
domníváte, asi by mi to bylo lhostejné a ve vambeřickém chrámu bych viděl jen (obdivuhodné)
umělecké dílo. Jenže řešení liturgického prostoru je důležitou teologickou výpovědí. A
Vambeřický chrám představuje v tomto smyslu výpověď opravdu extrémní. Totiž extrémně
sacerdotální: liturgie se odehrává v odděleném (ad absurdum odděleném) prostoru, kněžišti, kde
lid nemá co pohledávat. Liturgie soustředěná na oltáři a v rukou kněze, lid jako pasivně
přihlížející "konsument". Takto to samozřejmě dogmaticky chápáno nikdy nebylo, jde o karikaturu,
vydatně ovšem živenou církevní liturgickou praxí. Že je to takto neudržitelné, pochopil 2. vatikánský koncil a proto
zavedl liturgickou reformu: mše není něčím mezi Bohem a knězem, ale je aktem celého
shromáždění, proto se má sloužit čelem k lidem a ne do oltáře. A srozumitelně, ne jen latinsky.
V téměř každém kostele to je možné, vambeřický chrám to však svým prostorovým řešením
vylučuje. Což ovšem není náhodou, mentalita barokního neboli "potridentského" katolicismu je
skutečně s "podruhovatikánským" pojetím těžko slučitelná. A podepsaly se na tom mj. i
protireformační tendence tridentina. Pro srovnání: reformace (zejm. švýcarská a naše bratrská) pojaly
svůj liturgický prostor přesně opačně: stůl Páně jako místo eucharistie uprostřed shromáždění.
To jen vyjadřuje zásadní odlišnost v teologii, totiž v chápání církve, svátostí a kněžství (kněžství
v reformačních církvích neexistuje). Ano, liturgický prostor je vyjádřením eklesiologie, čili
sebepochopení církve. Proto musí vambeřický chrám iritovat pozorovatele, který tyto souvislosti
vnímá. A to jak evangelíka, tak "pokoncilního" katolíka.

Těchto pár poznámek samozřejmě nevyčerpává otázku - o vztahu eklesiologie a architektury
jsou tlusté knihy. Píšu je jen proto, abych naznačil, že ono mé hodnocení neplyne z úplné
ignorance, jak mi podsouváte. Ano, je subjektivní a jednostranné, vidí skutečnost z té horší
stránky, z opačné, než sama chce být viděna. Snad je tato má vědomá a
přiznaná jednostrannost aspoň trochu omluvou. Nevylučuje totiž pohled opačný (ad optimam partem).

To mě přivádí k poznámce o mariánském kultu. V tom komentáři jsem se to snažil trochu
diferencovat, ale asi ne dostatečně. Z evangelického hlediska je to velmi problematická
záležitost: věc bez biblického základu a oslabení výlučného Kristova díla spásy. Nicméně
právě zde (narozdíl od otázek spojených s kněžstvím a svátostmi - o to jsem se
tak nešetrně otíral, nikoliv o mariánský kult!) bych si rád ponechal přejný nadhled a viděl věc
z té lepší stránky. Tím, že jsou některé kristovské prvky přeneseny na Marii, nejsou nutně
oslabeny. Věřím, že i vztah k Marii může zprostředkovat vztah k Boží milosti, k evangeliu. V
některých případech dokonce účinněji, protože se zde více pracuje s emocemi, bytostným
osobním vztahem, prostě "se srdcem". Je zde něco, co naší protestantské zbožnosti chybí a tím
ji činí studenou, příliš racionální a odtažitou. Nemyslím, že by mariánský mezičlánek mezi
člověkem a Kristem musel být jen nadbytečný a kontraproduktivní. Pro mnohé lidi je možná
nezbytný. Což je z psychologického hlediska dobře pochopitelné. Víra obsahující mariánský
prvek je jaksi lidštější a obyvatelnější. Ovšem záleží - jako vždy - na širším kontextu. Rozhodně
mi připadá bližší a pochopitelnější víra prostého účastníka pouti na mariánský svátek do
Vambeřic, než víra extrémních kalvinistů, jak je zachycená v angloamerické literatuře. To, co
mi vadí na Vambeřicích, není sama mariánská zbožnost, ale ona totalitní tvář katolicismu a
související pojetí kněžství a svátostí.

Ovšem Váš názor na historickou roli mariánské úcty v souvislosti s obranou proti islámu a
komunismu připadá zase mně - řekněme - "poněkud odvážný". :-) Co však lze konstatovat s
historickou jistotou - to je role, kterou sehrála (tedy - nikoliv sama mariánská úcta, nýbrž
ideologie, která si ji dala do štítu) v naší zemi. Dnešní terminologií: brutální pošlapání lidských
práv, výsměch vší zákonnosti a bezohlednou likvidaci prvního prostoru s uzákoněnou svobodou
svědomí. Ano, Čechy v této věci předběhly dobu o několik staletí. Nejdřív Smírem
kutnohorským, pak Rudolfovým majestátem. Zatímco v ostatní Evropě platilo ostudné "cuius
regio, eius religio", v Českém království byla zákonem zaručena náboženská svoboda i pro
poddané. Pak bohužel přišla Bílá hora, začaly se stavět stavby jako je Loreta, vambeřický chrám
apod. a nastal náboženský teror (na tom slovu nutno trvat, historických pramenů je dostatek, to
si nevymyslil Jirásek). Mimochodem, když už jsme na Kladském pomezí, těžko se lze vyhnout
Jiráskovu pohledu. :-) Jistě, historie je za námi a nemusí nás rozdělovat. Ale budeme ji
reflektovat z různých, i protichůdných hledisek. Buďme na to připraveni a politickou korektnost
do toho netahejme!

A poslední polemická poznámka: Vnitrokřesťanské "hádání mezi sebou" nepovažuji narozdíl
od Vás (a mnoha dalších katolíků) za nic špatného a nevhodného a už vůbec kvůli ateistickému
okolí. Naopak! Mnohokrát jsem se přesvědčil, že to, co nás činí nepřesvědčivými, není naše
nejednota a rozhádanost, nýbrž právě jednota ve věcech hloupých a nepřijatelných. Např. jsem
zase jednou po dlouhé době mohl být hrdý na svou církev, když se veřejně distancovala od
všekřesťanské štvanice proti registrovanému partnerství homosexuálů. Což nesouvisí s meritem
věci (registrovaným partnerstvím; na to jednoznačný názor nemám), ale s tím, co má nebo nemá
být považováno za křesťanské proprium. Rozhádanost totiž znamená pluralitu názorů a tedy to,
že někde nevládne jedna totalita. Veškerá jednota názorů (obzvlášť na marginální záležitosti,
kam - s prominutím - počítám i mariánskou úctu) mi připadá apriori podezřelá a nebezpečná. A
našemu okolí, obzvlášť po nedávné totalitní zkušenosti, taky!

No, je mi jasné, že se Vám mnohé z napsaného nebude líbit. Ke klidu by mi stačilo jediné:
shodnout se na tom, že se nemusíme ve všem shodnout! :-) Že si v křesťanské svobodě
můžeme dovolit luxus nejednoty, plurality a jednostanných pohledů. A že si ty jednostranné
pohledy - pokud jsou tak chápány a přiznány - budeme tolerovat. :-)

 
05. 02. 2006 13:26Iva Rozumová    iva[tecka]rozumova{zavinac}centrum[tecka]cz
Moc pěkné fotografie vyztihující genius loci Klůčku. Jako malá jsem Klůček často navštěvovala s rodiči a příbuznými, chodili jsme sbírat místní krásné křemenáče, velké hřiby a podhříbky. Na stráni k Hlavňovu bývalo spousty malin, ostružin a borůvek. V Klůčku jsem měla malé pískovcové jeskyňky, kam jsem si ukládala dětské poklady a vždy po zimě další rok je zase nacházela netknuté.Moc děkuji za přiblížení míst blízkých mému srdci.
Nyní žiji již 40 let v Praze a ráda se do těchto míst prostřednictvím Vašich fotografií dívám. Pokud pořádáte nějaké výstavy prosím o upozornění. Děkuji.
12. 02. 2006 21:03odpověď:
Ty křemenáče a hříbky tu nacházíme pořád. Tak až se sem zase vypravíte vzpomínat, zastavte se u nás na čaj - v Hlavňově pod pískovnou. Zrovna včera byla zase taková nádherná mlha, Klůček je přikrytý sněhovou peřinou.
 
04. 02. 2006 17:01Josef Vašíček    juli[tecka]vasickova{zavinac}quick[tecka]cz

Vážený pane.
Je to ohromné. Také já se pokouším fotit přírodu jak ji vidím. Jsem začínající amatér v pokročilém věku - 60 let. Možná jste mne ispiroval a časem se taky pochlubím.J.Vašíček
12. 02. 2006 21:02odpověď:
To je pěkné, začínat v pokročilém věku. Strom života se pořád zelená. :-) Těším se na Vaše fotky.
 
30. 01. 2006 19:25Marten
http://www.marten.estranky.cz/
Parádní fotky pírodu mám rád :)
31. 01. 2006 09:32odpověď:
Koukám na Tvoje stránky - bezva, jen tak dál! Šupem s nima mezi odkazy.
Konečně někdo, kdo se nebojí vystavit větší formáty.
 
21. 01. 2006 19:33Leoš Hrdlička    leonoel{zavinac}volny[tecka]cz
Díky z velmi pěkné fotky. Zavítal jse tady náhodou. Škoda jen, že pohodových stránek není na internetu více.
Možná by bylo pro Vás (a posléze i pro ostatní) zajímavé nakouknout na tuto adresu a přidat některé Vaše fotografie:
http://www.fotoaparat.cz/index.php?r=25&rp=1&gal=cat&galcat=0
Leon
23. 01. 2006 11:35odpověď:
Díky za doporučení. Galerii na Fotoaparat.cz znám, ale záměrně se jí vyhýbám. Právě proto, že je tak dobrá :-) - z vlastní zkušenosti vím, jakým žroutem času se dokáže stát. Možná, až budu v důchodu. :-)
 

  1-20  21-40  41-60  61-80  81-100  101-120  121-140  141-160  161-180  181-200  201-220  221-240  241-260  261-280  281-300  301-320  321-340  341-360  361-380  381-400  401-420  421-440  441-460  461-480  481-500  501-520  521-540  541-560  561-580  581-600  601-620  621-640  641-660  661-680  681-700  701-720  721-740  741-760  761-780  781-800  801-820  821-840  841-860  861-880  881-900  901-920  921-940  941-960  961-980  981-1000  1001-1020  1021-1040  1041-1060  1061-1080  1081-1100  1101-1120  1121-1140  1141-1160  1161-1180  1181-1200  1201-1220  1221-1240  1241-1260  1261-1280  1281-1300  1301-1320  1321-1340  1341-1360  1361-1380  1381-1400  1401-1420  1421-1440  1441-1460  1461-1480  1481-1500  1501-1520  1521-1540  1541-1560  1561-1580  1581-1600  1601-1620  1621-1640  1641-1660  1661-1680  1681-1700  1701-1720  1721-1740  1741-1760  1761-1780  1781-1800  1801-1820  1821-1840  1841-1860